Hoe ben je in de bibliotheeksector beland?
Ik wist al heel vroeg dat ik met boeken of documenten wilde werken. Mijn droomfunctie was bibliothecaris worden of advocaat voor asielzoekers.
In hoeverre heeft je studie je voorbereid op je huidige job?
Ik heb een master Oudheidkunde, Kunstgeschiedenis en Archeologie. Nadien heb ik in het Centrum voor Volwassenenonderwijs van Leuven de bibliothecarisopleiding gevolgd.
Waar werk je nu?
Ik ben sinds 2002 bibliothecaris in SintJans-Molenbeek. Ik heb het geluk gehad dat ik een bibliotheek kon opbouwen die nog niet bestond. De nieuwe bibliotheek van Sint-Jans-Molenbeek was de eerste bibliotheek in het Brusselse gewest die uitgerust werd met een RFID-systeem.
Met welke thema’s ben je beroepsmatig veel bezig?
De rode draad die de bibliotheek verbindt met haar partners is haar maatschappelijke rol. Inclusieprojecten, beleid, administratie en personeelsbeleid vinden hierin hun plaats. Vanaf het begin koos ik ervoor om iets te doen voor laagopgeleide personen, zoals stages voor Romajongeren via Foyer vzw en nadien ook voor jonge vluchtelingen en andere laagopgeleide jongeren via Groep INTRO en het Centrum Leren en Werken in Brussel. Werken aan een lage drempel van de bibliotheek voor alle gebruikers en bezoekers, is een dagelijkse opdracht die nooit af is.
Hoe evolueert het beroep van bibliothecaris?
We treden steeds meer op als facilitator. Dat zal een invloed hebben op het beroep van bibliothecaris en bibliotheekmedewerker. Het publiek wordt nog meer betrokken bij de werking van de bibliotheek. Nu al is er de creatie van nieuwe kennis en cultuur via participatie van deskundigen en bezoekers. Ik denk dat de vergrijzing ook invloed zal hebben op de dienstverlening van de bibliotheek.
Volg je het internationale vakgebied op?
Ja, ik volg IFLA wel. In 2017 kreeg ik via de VVBAD de kans om deel te nemen aan het IFLA-congres in Wrocław (Polen). In 2021 zijn Saskia Boets (Luisterpuntbibliotheek) en ik ingegaan op de oproep om de draft van International Guidelines for Library Services to Refugees, Migrants, Immigrants and Asylum Seekers kritisch na te lezen. In datzelfde jaar nam ik ook deel aan het IFLA-congres met de presentatie Dual learning with low-skilled young people and refugees.