Wat is leeshelden?
Leeshelden is een traject rond leesplezier voor leerlingen van het tweede en derde leerjaar basisonderwijs. In samenwerking met de zorgcoördinatoren van de scholen in de gemeente worden de leerlingen die moeite hebben met lezen geselecteerd om deel te nemen aan leeshelden. Het traject gaat door in de bibliotheek zelf of in een lokaal dicht bij de bibliotheek. De leeshelden komen er wekelijks samen in een drietal groepjes van maximaal vijf kinderen en één gevormde begeleider. Dan gaan ze samen anderhalf uur aan de slag.
Naast het traject in de bibliotheek, biedt provincie Vlaams-Brabant ook vier lespakketten aan voor leerkrachten van het tweede en derde leerjaar. Deze lespakketten focussen op leesplezier en leuke activiteiten omtrent lezen in de klas. Zo wordt de link tussen bibliotheek en onderwijs stevig onderstreept.
Eerst lezen …
Eerst gaan de groepjes aan de slag met boeken. Stap 1 blijft namelijk lezen! De hele groep leest tegelijkertijd hetzelfde boek. Dat gebeurt op alternerende manieren; zo doet de groep aan duolezen, fluisterlezen, toneellezen, hardop lezen, stillezen, enzovoort. Er zijn drie verschillende groepjes op basis van het leesniveau: een beginnersgroepje, een gemiddeld groepje en een gevorderd groepje. De samenleesgroepjes tellen maximaal vijf kinderen. Op die manier wordt de persoonlijke beleving bevorderd. De kinderen krijgen de kans zich te uiten in een veilige omgeving, zonder dat ze zich hierbij moeten haasten. Zo krijgen ze ook een optimale begeleiding met heel wat oefenkansen, want er moeten minder kinderen aan bod komen en ze moeten minder lang hun beurt afwachten dan bijvoorbeeld in de klas. De begeleider is niet hun reguliere leerkracht, maar iemand die er speciaal is om met de kinderen te lezen en naar hun leeservaringen te luisteren.
De begeleider is een vertrouwenspersoon voor de kinderen. Het leestraject van de kinderen wordt opgevolgd, maar niet beoordeeld. Er wordt op een speelse, losse manier ondersteund, waardoor dat voor veel kinderen de deur naar leesplezier openzet. Het prestatiegerichte wordt als het ware gescheiden van het lezen en er wordt een andere leesdynamiek gecreëerd dan de kinderen in de klas ervaren.