Als het aanbod campusoverschrijdend is, kan elke opleiding genieten van eenzelfde aanbod dat naargelang de opleiding lichtjes aangepast kan worden. Met een tutorial, een soort korte cursus, kunnen docenten tijdens de lessen aan de slag. Sommige collega’s hebben een contactpersoon per opleiding, zodat er een goede doorstroom is van informatie en er zo een actuele collectie ontstaat. De wisselwerking tussen docent en bibliotheekmedewerker moet er zijn, er mag geen sprake zijn van eenrichtingsverkeer. Bij Arteveldehogeschool bijvoorbeeld is de handleiding rond refereren volgens de APA-norm (American Psychological Association) het grote succesverhaal. De mediatheek wordt echt gezien als dé expert hieromtrent en er is een grote vraag naar sessies hierover.
Aandachtspunten
Het zou efficiënter zijn om het belang van informatievaardigheden in verschillende vormen en herhalend te laten terugkeren, en niet slechts één keer te laten verschijnen in de informatiestroom aan het begin van het academiejaar. Ook al organiseert de hogeschoolbibliotheek veel sessies, daarover wordt nog veel te weinig gecommuniceerd. Extra promotie via andere kanalen, en dus niet enkel via de website, moet de studenten aantrekken.
Wanneer de groep tijdens een interactieve rondleiding of infosessie te groot is, krijg je lang niet alle studenten mee in het verhaal. Het is belangrijk om met kleinere groepen te werken, want dan kun je hun aandacht beter vasthouden. Even belangrijk is het dat de docent goed nadenkt over het doel en de verwachtingen van de instructie, zodat de studenten het nut ervan inzien. Wanneer er een concrete opdracht aan gekoppeld is, zullen de studenten de materie ook beter onthouden.
Vrijblijvende sessies doen het vaak niet zo goed. Daarom is het een meerwaarde om informatievaardigheden in te bedden in een opleidingsonderdeel – idealiter in verschillende opleidingsonderdelen van het curriculum –, maar die missen vaak een goede opbouw. Door meer opleidingshoofden en onderwijsondersteuners mee te nemen in het verhaal, kunnen er nieuwe werkvormen ontwikkeld worden en kan er geëxperimenteerd worden, want dat vraagt om onderzoek, tijd en ook een beetje durf.
Door de coronacrisis gingen veel infosessies online door, wat niet altijd een succes was. Er is geen echte controle of de studenten de uitleg goed begrepen hebben. Het is dus belangrijk om interactie te hebben met de studenten. Sessies ter plaatse in het leercentrum werken altijd beter dan een sessie in een klaslokaal, auditorium of online.
Inspirerende best practices
Naast de opleidingen kunnen ook andere diensten de cursus informatievaardigheden inspireren, zo heeft Arteveldehogeschool een hoofdstuk rond phishing toegevoegd op vraag van de ICT-dienst. Andere specifieke vakgroepen kunnen op die manier delen van de cursussen en instructies bijsturen.
Het kiezen voor een basisaanbod blijft een goede best practice waar veel collega’s het mee eens zijn. Je hoeft slechts kleine wijzigingen aan te brengen, zoals werken met een zoekvraag die betrekking heeft op de specifieke opleiding. Op die manier kun je een groter bereik realiseren zonder te veel extra werk, het moet immers praktisch haalbaar blijven.