Bibliotheek agentschap Onroerend Erfgoed

META Nummer 2021/8

Bibliotheek agentschap Onroerend Erfgoed

Geschreven door Noemí Guijarro De Julián
Gepubliceerd op 09.11.2021
IMPORTANT

Wanneer werd de bibliotheek van het agentschap Onroerend Erfgoed opgericht?

De bibliotheek is ontstaan in 2004, bij de oprichting van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE). Ze ontstond vanuit de fysieke en digitale fusie van twee bibliotheken: het Instituut voor het Archeologisch Patrimonium (IAP) en de kenniscel van de Afdeling Monumenten en Landschappen (AML). Beide bibliotheken waren op hun beurt erfgenamen van bibliotheken van federale instellingen die opgesplitst werden in Franstalige en Vlaamse instellingen. In 2011 is het VIOE het agentschap Onroerend Erfgoed geworden. In 2017 zijn we verhuisd naar het nieuwe Herman Teirlinckgebouw op de site Tour en Taxis in Brussel.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Onze opdracht bestaat erin het onderzoek en het beheer van onroerend erfgoed te ondersteunen. Samen met de archief-, IT- en communicatiemedewerkers maken we deel uit van de ondersteunende afdeling Informatie en Communicatie. In eerste instantie voorzien we onze collega’s van de informatie die ze voor hun werk en onderzoek nodig hebben. Daarnaast staat onze bibliotheek open voor het externe publiek, zowel voor professionelen uit de brede erfgoedsector (archeologen, architecten, historici, restaurateurs, andere overheden, enz.) als voor eigenaars van onroerend erfgoed, studenten en erfgoedliefhebbers.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Ten eerste een omvangrijke en veelzijdige collectie over onroerend erfgoed, voornamelijk in België en Europa, met inbegrip van zeldzame en antiquarische werken. Deze werd opgebouwd door een gericht aankoopbeleid in samenspraak met onze onderzoekers, jaren van nationale en internationale ruilovereenkomsten en enkele grote schenkingen. Helaas is de ruil al enkele jaren stopgezet, omdat we niet meer over eigen papieren publicaties beschikken om te ruilen.

Ook hebben we een uitzonderlijk diepe ontsluiting van de inhoud van de werken tot stand gebracht, waarvan onze interne en externe klanten en zelfs andere bibliotheken vaak gebruikmaken, en die een zeer gerichte attendering mogelijk maakt. Als derde verwezenlijking hebben we een grote online zichtbaarheid bereikt dankzij recente technische aanpassingen in de catalogus.

Dan is er de tevredenheid van onze interne en externe klanten. Dit is een zeer gespecialiseerde bibliotheek met een beperkt potentieel publiek, dat weliswaar onze collectie vaak intensief gebruikt.

Onze vijfde realisatie is de ontsluiting van talrijke gedigitaliseerde publicaties van het agentschap en zijn voorgangers, die gratis ter beschikking gesteld worden in onze open archive repository (OAR): oar.onroerenderfgoed.be.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

We zouden graag een groter deel van onze potentiële klanten bereiken. Naast het fysieke bezoek willen we daarom vooral onze digitale dienstverlening optimaliseren en promoten, voor zover de auteursrechtenwetgeving dat toelaat. Sinds de coronacrisis is de vraag naar digitale raadpleging sterk gestegen. Ook willen we de bibliotheekcatalogus omzetten in een ‘informatiecatalogus’ die bovenop het bibliotheekbezit andere externe relevante informatie over onroerend erfgoed bevat, en die ook geïntegreerd wordt met andere toepassingen van het agentschap als een bronnenmodule. De collectieonderdelen die nog niet op inhoud ontsloten zijn, willen we op eenzelfde niveau brengen als de rest. In het bijzonder de antiquarische collectie kan nog veel liefde en aandacht gebruiken.

IMPORTANT
Noemí Guijarro De Julián, bibliotheekmedewerker en Alexis Wielemans, bibliothecaris.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Naast enkele cijfers (aantal bezoeken aan de online catalogus, fysieke externe bezoekers, (interne) uitleningen, aanvragen van digitale kopieën, enz.) is ook de waardering en dankbaarheid van onze klanten een belangrijke maatstaf.

Wat maakt jullie team zo uniek?

We verenigen verschillende vaardigheden: creativiteit, organisatievermogen, taalvaardigheid, het streven naar precisie en coherentie, doorzettingsvermogen, enzovoort. We vullen elkaar aan en hebben allebei de toegankelijkheid en de klantvriendelijkheid voor ogen.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

Hoewel we verschillende, afgebakende taken hebben, waken we vriendelijk over elkaars foutjes en overleggen we regelmatig over de beste oplossingen voor de vragen die we krijgen. We hebben vertrouwen in en respect voor elkaars werk.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Alexis Wielemans is licentiaat in de Archeologie en de Kunstgeschiedenis (VUB) en heeft veel ervaring als bibliothecaris (IAP, VIOE, agentschap Onroerend Erfgoed). Noemí Guijarro De Julián is licentiaat Schone Kunsten (Universidad Complutense de Madrid (UCM), Spanje) en heeft het diploma van graduaat Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde (VSPW Gent). Ze werkt sinds 2007 in onze bibliotheek.

Welke eigenschappen zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Het voornaamste is de klantvriendelijkheid. Een brede kennis van de verschillende aspecten van onroerend erfgoed en een goede communicatie met de interne klanten zijn noodzakelijk bij de collectievorming. Accuraatheid is noodzakelijk bij de ontsluiting. Welke voordelen heeft het werken in teamverband voor de bibliotheektoegankelijkheid? Samen kunnen we de toegankelijkheid verbeteren door de complementaire ontsluiting en het verzekeren van de dienstverlening.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be