De Athabasca University Library ondersteunt een volledig online universiteit met studenten van over de hele wereld, maar vooral vanuit Canada. Toen de coronacrisis begon, moesten de bibliothecarissen en medewerkers snel een pandemic response team bijeenroepen zodat ze de studenten konden blijven steunen.
De Athabasca University (AU) – opgericht in 1970 – telt zo’n 40.000 bachelor- en masterstudenten. Onze kantoren, bibliotheek en archieven bevinden zich in Athabasca in de provincie Alberta, Canada. De AU promoot zichzelf als een open universiteit met een missie om studenten te bereiken die geen toegang hebben tot de traditionele brick-and-mortar-universiteit. We streven ernaar om, met behulp van onze leermiddelen en het outreachprogramma, toegang tot het onderwijs te bevorderen voor achtergestelde gemeenschappen. Hiertoe behoren mensen die een evenwicht moeten zoeken tussen werk en studie, kinderen hebben, nog geen kans kregen om naar school te gaan, behoren tot de first nations (inheemse volkeren) of in afgelegen en landelijke gebieden wonen.
Het coronavirus
Toen het coronavirus zich over Canada verspreidde, sloot de AU haar campus en moesten de meeste medewerkers thuiswerken. Onze eerste zorg was om ervoor te zorgen dat onze studenten zich gesteund voelden tijdens deze stressvolle periode. Daarom hebben we een pandemic response team gevormd. Hoewel we onze diensten al online aanboden, moesten we ze deze keer van thuis uit aanbieden. Dat was een uitdaging! We gebruiken nog steeds het postsysteem voor het uitlenen van fysieke materialen aan studenten, dus deze dienst kon doorgaan met slechts een klein beetje hinder. Dat was te danken aan een van onze bibliothecarissen, die vrijwillig ter plaatse bleef om de boeken te verwerken.
Een andere belemmering was dat studenten ons niet meer telefonisch konden bereiken. Het duurde namelijk ongeveer zeven maanden om onze mobiele telefoon aan de centrale telefoon van de bibliotheek te koppelen. Om er toch voor te zorgen dat onze studenten ons konden bereiken, organiseerden we twee keer per week Talk to a Librarian-sessies via Microsoft Teams. Joanna Nemeth, een medewerkster van de bibliotheek, maakte ook een Pandemic Support Guide aan om advies en hulpbronnen aan te bieden aan onze gemeenschap. Om verkeerde informatie die online over het virus verspreid werd te helpen bestrijden, organiseerden we in samenwerking met de lokale openbare bibliotheek sessies over mediageletterdheid, voor zowel onze studenten als de lokale gemeenschap.