Pandemic Response Team

META Nummer 2021/7

Pandemic Response Team

Geschreven door Jennifer Rempel, Joanna Nemeth, Maxine Lynch
Gepubliceerd op 27.09.2021
IMPORTANT
© Thomas A. Edge Archives at Athabasca University (2008.013).

De Athabasca University Library ondersteunt een volledig online universiteit met studenten van over de hele wereld, maar vooral vanuit Canada. Toen de coronacrisis begon, moesten de bibliothecarissen en medewerkers snel een pandemic response team bijeenroepen zodat ze de studenten konden blijven steunen.

De Athabasca University (AU) – opgericht in 1970 – telt zo’n 40.000 bachelor- en masterstudenten. Onze kantoren, bibliotheek en archieven bevinden zich in Athabasca in de provincie Alberta, Canada. De AU promoot zichzelf als een open universiteit met een missie om studenten te bereiken die geen toegang hebben tot de traditionele brick-and-mortar-universiteit. We streven ernaar om, met behulp van onze leermiddelen en het outreachprogramma, toegang tot het onderwijs te bevorderen voor achtergestelde gemeenschappen. Hiertoe behoren mensen die een evenwicht moeten zoeken tussen werk en studie, kinderen hebben, nog geen kans kregen om naar school te gaan, behoren tot de first nations (inheemse volkeren) of in afgelegen en landelijke gebieden wonen.

Het coronavirus

Toen het coronavirus zich over Canada verspreidde, sloot de AU haar campus en moesten de meeste medewerkers thuiswerken. Onze eerste zorg was om ervoor te zorgen dat onze studenten zich gesteund voelden tijdens deze stressvolle periode. Daarom hebben we een pandemic response team gevormd. Hoewel we onze diensten al online aanboden, moesten we ze deze keer van thuis uit aanbieden. Dat was een uitdaging! We gebruiken nog steeds het postsysteem voor het uitlenen van fysieke materialen aan studenten, dus deze dienst kon doorgaan met slechts een klein beetje hinder. Dat was te danken aan een van onze bibliothecarissen, die vrijwillig ter plaatse bleef om de boeken te verwerken.

Een andere belemmering was dat studenten ons niet meer telefonisch konden bereiken. Het duurde namelijk ongeveer zeven maanden om onze mobiele telefoon aan de centrale telefoon van de bibliotheek te koppelen. Om er toch voor te zorgen dat onze studenten ons konden bereiken, organiseerden we twee keer per week Talk to a Librarian-sessies via Microsoft Teams. Joanna Nemeth, een medewerkster van de bibliotheek, maakte ook een Pandemic Support Guide aan om advies en hulpbronnen aan te bieden aan onze gemeenschap. Om verkeerde informatie die online over het virus verspreid werd te helpen bestrijden, organiseerden we in samenwerking met de lokale openbare bibliotheek sessies over mediageletterdheid, voor zowel onze studenten als de lokale gemeenschap.

Veel bibliotheken, waaronder ook de AU Library, hebben middelen aangeboden om het publiek tegen deze infodemie in te enten

Infodemie

Sinds het begin van de coronapandemie hebben we een toename gezien van wat, onder andere door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), beschreven wordt als ‘infodemie’ of verkeerde informatie die online verspreid wordt. Veel bibliotheken, waaronder ook de AU Library, hebben middelen aangeboden om het publiek tegen deze infodemie in te enten. Zo hebben we in samenwerking met de plaatselijke bibliotheek sessies rond mediageletterdheid georganiseerd, zoals You Can’t Get a Degree from Google University: Critically Evaluating Internet Sources en Facebook: Fact or Fiction. Beide werden georganiseerd als antwoord op die infodemie. Op onze website staat een COVID-19-pagina waar informatiebronnen in opgenomen worden als dé ondersteuningsgids voor de pandemie, met hyperlinks naar betrouwbare bronnen voor informatie.

Het hele coronagebeuren en de infodemie hebben de laatste tijd veel aandacht gekregen van bibliotheken. Maar wat misschien over het hoofd gezien wordt, is dat de plotselinge verschuiving naar een geïsoleerd leven voor sommige studenten enorm moeilijk was. Niet alleen het isolement, maar ook het omgaan met angsten, depressies en de zorg voor dierbaren thuis. De meesten van ons waren niet voorbereid op deze levensstijlverandering. In de AU Library hebben we getracht de studenten te betrekken en hun een gevoel van verbondenheid met de bibliotheek en de AU te geven. Er werden live-sessies en chatsessies georganiseerd, maar ook in de Pandemic Support Guide stonden nuttige tips, zoals hoe je jezelf en je kinderen thuis kunt bezighouden, hoe je moet omgaan met thuiswerken, maar ook waar je hulpbronnen voor de geestelijke gezondheid kunt vinden.

Het online gebeuren

Daarnaast hebben we de onderwijsplatforms verplaatst van Adobe Connect naar Microsoft Teams. Het gebruik van een camera en microfoon hielp de studenten om een persoonlijke band met de bibliothecarissen op te bouwen. Dat creëerde een meer ongedwongen, leuke en interactieve omgeving. Toen alle academische bibliotheken overgingen op afstandsonderwijs, waardeerden we de instroom van nieuwe ideeën die we konden opdoen bij onze collega’s van andere universiteiten. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van verschillende software en activiteiten die online konden plaatsvinden. Maar de uitdaging bleef hoe we de activiteiten konden herwerken zodat ze geschikt zouden zijn voor ons online publiek. Veel collega-bibliothecarissen, die voor de pandemie in een hoofdzakelijk face-to-faceomgeving werkten, raakten geïntimideerd door het geven van sessies, en verkozen het om dat niet meer te doen. Nu iedereen meer ervaring heeft met lesgeven op afstand kunnen we die nieuwe ideeën uitwerken, herwerken en aanvullen.

Een andere trend die we waarnamen, is de toegenomen aandacht voor het verschil tussen emergency remote teaching en standard online education. De AU bood dat laatste al aan, dus waren we beter voorbereid op het thuiswerken, terwijl onze collega’s snel moesten overschakelen naar emergency remote teaching. Hoewel AU-studenten voorbereid zijn om in een volledig afgelegen omgeving te studeren, zijn ze niet altijd digitaal geletterd en dus afhankelijk van openbare bibliotheken om toegang te krijgen tot het internet of om te kunnen studeren. Toen alles in lockdown ging, zaten veel van onze studenten opgescheept met slechte internetverbindingen en afleiding thuis, en moesten ze hun mobiele telefoons gebruiken om de website van de bibliotheek te bezoeken en webinars bij te wonen. Ons personeel werd met veel van dezelfde problemen geconfronteerd. Terwijl de universiteitscampus glasvezelinternet gebruikt, heeft de stad Athabasca dat niet. Internet in de omgeving is daarom niet altijd betrouwbaar. Hoe nuttig instructiesessies ook zijn, het is van essentieel belang dat studenten met weinig bandbreedte toegang hebben tot bibliotheektutorials en onderwijsmateriaal. Daarnaast ontwikkelden we meer asynchrone gidsen, terwijl we toegankelijk bleven voor studenten die baat hebben bij synchroon leren. Corona heeft een enorme impact gehad op alle bibliotheken.

De overstap naar thuiswerken weerspiegelt wat onze studenten ervaren als ze thuis hun studie afronden. Dat heeft ons meer waardering gegeven voor de uitdagingen waar onze leerlingen mee te maken krijgen: opleidingen volgen terwijl ze fulltime werken, een evenwicht zoeken tussen schoolwerk en huishoudelijke taken, en problemen met de internetverbinding. Onze inloopsessies en webinars over mediageletterdheid hebben ons ook het gevoel gegeven dat we op een waardevolle manier bijgedragen hebben aan het educatief én burgerlijk leven van onze studenten.

Bekijk hier de webcast van de pandemic response team van de AU Library.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be