Hoe word je als organisatie 100 jaar?

META Nummer 2021/6

Hoe word je als organisatie 100 jaar?

Geschreven door David Nassen
Gepubliceerd op 31.08.2021

Over Marleen en ledenbinding

IMPORTANT

Als kind ging ik zeker elke twee weken naar de boekerij, bij Marleen, de bibliothecaresse van ons dorp. Snelle Jelle, De Vijf, … dat waren mijn favorieten. Mijn mama ging ook mee, zij was veellezer én Marleen bracht speciaal voor haar de nieuwste titels mee vanuit de gróte hóófdbibliotheek (een dorp en 10 minuten rijden verder. Maar daar kwamen we nooit). Nu kom ik met mijn eigen kinderen regelmatig in de splinternieuwe bibliotheek van de centrumstad waar ik woon. Een multifunctionele ontmoetingsplek en Flanders heritage venue voor meetings, waar ik al eens een tiental ledenorganisaties samenbracht om het te hebben over congressen met impact. Vanuit mijn ervaringen geef ik graag drie tips omtrent ledenbinding.

Verbondenheid als basis

There’s no point trying to connect, when there’s no connectedness” zegt Nele Pieters, expert in en auteur van het boek Community Marketing. Verbondenheid of een klik hebben, is de basis om een boodschap met impact over te dragen of een dienstverlening of product aan te bieden aan leden van een community. Dat vraagt eerst en vooral een eigen sterke identiteit als organisatie, waardoor je beoogde publiek je steeds ontdekt in de veelheid van aanbod. Daarnaast is kennis van je leden belangrijk. En dat gaat niet over de leeftijd of de doelgroep, zoals ‘ouders met kinderen’, maar over hun attitudes en interesses, hun kijk op de dingen enzovoort. Vindt het lid avontuur of geschiedenis interessant, wil hij of zij structuur en duidelijkheid in de rekken of een cosy hoekje? Marleen wist dat trouwens.

Samen doen

Marc Mestdagh, expert in verenigingsmanagement stelt dat de waarde van lidmaatschap zit in het samen aan de slag gaan of samen iets doen. De tijd dat je lid werd van iets omdat het zo hoorde, voor de lidkaart of omdat je ouders ook lid waren, is voorbij. Het gaat niet zozeer om de relatie tussen de organisatie en het lid, maar om het creëren van waardevolle ervaringen voor en relaties tussen leden. Inzetten op co-creatie tussen medewerkers en leden, maar ook leden onderling ervaringen laten uitwisselen. Eigentijdse bibliotheken doen dat, archieven zorgen voor debat, en ook de VVBAD is mede daardoor honderd jaar geworden als ledenvereniging.

Maatschappelijke relevantie

Tot slot is een blik op de wereld rondom cruciaal. Ivan Pouwels, grondlegger van het model ledenvereniging 3.0, heeft het over het leggen van de focus op de maatschappelijke relevantie. Vertaald naar bibliotheken betekent dat dat de blik gericht moet zijn op de brede omgeving, de wereld en dergelijke. De bibliotheek als lokale ontmoetingsplaats, een plaats voor lezingen en voordrachten over maatschappelijke thema’s enzovoort. Of archieven, die het verleden koppelen aan actuele thema’s. Medewerkers zijn daarom naast beheerder of expert, meer dan ooit verbinders voor de leden naar de buitenwereld. Mijn huidige bibliotheek omschrijft zich op haar website als volgt: “Het is een ontmoetingsplek voor de buurt, de stad en de wereld. Een gastronomisch restaurant, een koffiebar, een culturele performance- en tentoonstellingsruimte, coworking space: dynamiek gegarandeerd.” De VVBAD gaf invulling aan dat inzicht door ten tijde van de inkanteling van de sectorale middelen in het gemeentefonds de campagne bibvooriedereen te lanceren en de voorbije jaren de eigenheid van de bibliotheek en het archief in te passen in een integraal lokaal beleid. De focus op het belang van haar leden voor de maatschappij.

Met de toepassing van deze inzichten kun je zeker honderd jaar of ouder worden, en zorg je voor ledenbinding die écht klikt. En hoe is het met Marleen?, hoor ik je denken. Wel, die is op pensioen, maar vermits ik nu nog steeds over haar spreek, zat het wel goed met de klik die er gemaakt is. En als ik met mijn dochters in de bibliotheek voorbij de krantenleeszaal wandel, dan zeg ik hun altijd dat ik na mijn pensioen hier dagelijks de kranten kom lezen en een koffie drinken. Mijn ontmoetingsplaats en blik op de wereld rondom.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be