Tijdens klasuitleningen en -rondleidingen merkten medewerkers van de bibliotheek in Bree dat het leesniveau van kinderen erg achteruitgaat. Karolien Hermans van de bibliotheek: “Voor het derde leerjaar hebben wij rondleidingen over hoe een leuk boek te kiezen. We zagen dat ze het alfabet niet echt beheersten en zo de zoekoefeningen niet adequaat konden uitvoeren. Ook bleven ze steken in een te laag AVI-niveau voor hun leeftijd.”
Leesplezier vergroten is voor een bibliotheek belangrijk. In eerste instantie moedigde Bree de kinderen aan om tijdens de klasuitleningen zelf een leuk verhaal te kiezen, los van het AVI-niveau. Blijkbaar is dat niet voldoende: veel kinderen lezen thuis niet en zien hun ouders ook niet lezen.
Lezen is nochtans goed voor de taalontwikkeling en voor de uitbreiding van de woordenschat. En er is meer: lezen werkt ook ontspannend, het prikkelt de verbeelding en zet aan tot creativiteit. Bovendien geeft lezen een kijk in een compleet andere wereld. Het verruimt de manier waarop een kind de wereld beleeft.
Elk kind is anders en heeft dus ook andere leesvoorkeuren. Om positieve leeservaringen te beleven, moeten kinderen ontdekken wat ze graag lezen. Voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar ontwikkelde Bree daarom een nieuw leesproject: De Bibzak.
Karolien Hermans: “De bibzak is een boekentasje met vijf diverse, leuke boeken. Elke leerling krijgt de tas één week mee naar huis. Het is een stimulus om samen met de ouders iets met de boeken te doen. Leestips en verwerkingsmateriaal zitten ook in de zak.”