Leesplezier met de Bibzak in Bree!

META Nummer 2021/4

Leesplezier met de Bibzak in Bree!

Geschreven door Kris Michielsen
Gepubliceerd op 11.05.2021
IMPORTANT

Tijdens klasuitleningen en -rondleidingen merkten medewerkers van de bibliotheek in Bree dat het leesniveau van kinderen erg achteruitgaat. Karolien Hermans van de bibliotheek: “Voor het derde leerjaar hebben wij rondleidingen over hoe een leuk boek te kiezen. We zagen dat ze het alfabet niet echt beheersten en zo de zoekoefeningen niet adequaat konden uitvoeren. Ook bleven ze steken in een te laag AVI-niveau voor hun leeftijd.”

Leesplezier vergroten is voor een bibliotheek belangrijk. In eerste instantie moedigde Bree de kinderen aan om tijdens de klasuitleningen zelf een leuk verhaal te kiezen, los van het AVI-niveau. Blijkbaar is dat niet voldoende: veel kinderen lezen thuis niet en zien hun ouders ook niet lezen.

Lezen is nochtans goed voor de taalontwikkeling en voor de uitbreiding van de woordenschat. En er is meer: lezen werkt ook ontspannend, het prikkelt de verbeelding en zet aan tot creativiteit. Bovendien geeft lezen een kijk in een compleet andere wereld. Het verruimt de manier waarop een kind de wereld beleeft.

Elk kind is anders en heeft dus ook andere leesvoorkeuren. Om positieve leeservaringen te beleven, moeten kinderen ontdekken wat ze graag lezen. Voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar ontwikkelde Bree daarom een nieuw leesproject: De Bibzak.

Karolien Hermans: “De bibzak is een boekentasje met vijf diverse, leuke boeken. Elke leerling krijgt de tas één week mee naar huis. Het is een stimulus om samen met de ouders iets met de boeken te doen. Leestips en verwerkingsmateriaal zitten ook in de zak.”

 

IMPORTANT

“Bovendien is er een dagboekje waarin elk kind schrijft welk boek het las. Het invullen is verplicht als bewijs dat er ook echt iets gebeurde met de boeken in de zak. Verwerkingsmateriaal daarbij gebruiken, is niet verplicht. Ouders en kinderen leveren hun werkjes bij de bibliotheek in. Het is geen wedstrijd om ter mooist of om ter grootst, het gaat enkel om: zien lezen, doet lezen.”

Opdrachten derde leerjaar

  • Maak een foto terwijl jij met je gezin in een van de boeken leest.
  • Maak je eigen strip.
  • Maak een mooie tekening van je eigen droomboomhut.
  • Doe iets uit het boek 101 dingen om binnen te doen voor je 12 bent en maak er een foto van.
  • Verzin zelf een gedicht.
  • Knutsel je eigen wereldbol.

Opdrachten vierde leerjaar

  • Maak een foto terwijl jij met je gezin in een van de boeken leest.
  • Maak je eigen strip.
  • Knutsel je favoriete dier uit het verhaal van Reinaert de Vos.
  • Bedenk zelf een mop.
  • Wat is jouw favoriete weetje? Maak er een tekening van.
  • Maak een foto van jezelf, verkleed als de fantastische meneer Vos.

Een groot voordeel van het project is dat de inzet van de leerkrachten beperkt is. Elke donderdag geven ze het zakje met een andere leerling mee. Op alle vragen antwoordt de bibliotheek. De Bibzak startte met de voorleesweek in november 2020. Positieve reacties volgden van ouders, kinderen en leerkrachten. Karolien Hermans: “De doe-opdrachten leverden een hele reeks foto’s, tekeningen en knutselwerkjes op. Het leesplezier spat eraf.”

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be