Senta informeerde eerst bij andere stadsdiensten en in andere steden of zij weet hadden van toegankelijke brochures. De voorbeelden die ze kreeg, leerden het team vooral wat ze niét wilden, maar ze staken er wel altijd iets van op.
Bijvoorbeeld wat belangrijk is om te vermelden in zo’n brochure. Eef Osselaer is de grafisch ontwerper van de bibliotheek: “We zijn vertrokken van de bestaande brochure. Daaruit is twee derde van de tekst verdwenen. In plaats daarvan kwamen pictogrammen en foto’s.
Voor de herkenbaarheid ben ik vertrokken van bestaande pictogrammen, maar die zijn wel aangepast en geherinterpreteerd in functie van wat we nodig hadden en van onze huisstijl. Het grijs van de teksten hebben we wat donkerder gemaakt, omdat slechtzienden dat beter kunnen lezen.
Door het gebruik van foto’s is het resultaat kleurrijker dan de oude brochure.” Senta: Veel foto’s in de brochure zijn informatief en tonen iets concreets, bijvoorbeeld een identiteitskaart of een dvd. Andere zijn bedoeld als sfeerbeeld, bijvoorbeeld van onze activiteiten. Ook witruimte was belangrijk qua leesbaarheid.”
Interne en externe feedback
Het eerste ontwerp werd in de bibliotheek rondgestuurd voor een interne leesronde. Het gevolg was dat de collega’s nog veel extra informatie in de brochure wilden, bijvoorbeeld over de digitale collecties, het aanbod voor de scholen enzovoort.