In 2018 startte in Duitsland een grootschalig project onder de naam Lernwelt Hochschule met als doel de instellingen voor hoger onderwijs (universiteiten en hogescholen) door te lichten.
Dat resulteerde onder andere in twee boeken: Lernwelt Hochschule : Dimensionen eines Bildungsbereichs im Umbruch en Zukunft Lernwelt Hochschule : Perspectiven und Optionen für eine Neuausrichtung. Het eerste boek analyseert de huidige stand van zaken; het tweede wil de weg wijzen naar de toekomst.
Telkens worden daarbij vier centrale thema’s belicht: organisatie, didactiek, fysieke leer- en doceerruimten en digitalisering. De bibliotheken bekleden een belangrijke plaats in de fysieke leerruimten, vandaar dat ze in dit project veel aandacht krijgen.
De analyse gebeurde in 2017-2018 aan de hand van enquêtes in vijfhonderd instellingen, interviews met verantwoordelijken en buitenlandse experts, en groepsgesprekken met studenten. Er komen toch wel een paar – voor ons vreemde – toestanden aan het licht.
Zo is in Duitsland niet goed te achterhalen hoeveel instellingen voor hoger onderwijs er eigenlijk zijn: afhankelijk van de manier van berekenen variëren de getallen van 395 tot 471. Voorzieningen die voor ons al lang gemeengoed zijn, blijken in Duitsland nog altijd problematisch.
Studenten signaleren een gebrek aan stopcontacten, slechte internetverbindingen, het ontbreken van een centrale login voor verschillende digitale toepassingen op de campus of van een reservatiesysteem voor groepslokalen, waardoor ze de deur van de lokalen moeten volplakken met postits, zoals de enige foto in het eerste boek treffend illustreert (p. 154).
In een van de bijdragen wordt dan ook de vergelijking gemaakt met Volkswagen: je denkt de beste te zijn, maar ziet niet dat de anderen je al een tijd ingehaald hebben. In de interviews en groepsgesprekken komen enkele zaken in verband met de bibliotheken naar voren die voor ons heel herkenbaar zijn.
Zo hebben bibliotheken niet zelden een voortrekkersrol wanneer het gaat om de uitrol van competentieonderwijs, omdat ze geschikte fysieke en digitale voorzieningen voor groepswerk en individuele studie aanbieden.
Dat kadert in een van de centrale thema’s in het project, namelijk de omschakeling van doceren naar zelfstandig leren, in het Duits beter te verwoorden als de omslag van lehren naar lernen en in de internationale literatuur gewoonlijk aangeduid als the Shift from Teaching to Learning.