Allereerst is er het Archievenoverleg Pajottenland & Zennevallei, opgericht tussen 2012 en 2013, maar sinds 2017 niet meer actief. De reden voor de oprichting was een nood aan overleg die bij de lokale professionele en amateur-archiefdiensten gedetecteerd werd door de Erfgoedcel Pajottenland & Zennevallei. De inhoud van de besprekingen was voornamelijk projectmatig en betrof digitalisering en communicatie.
Het tweede overleg is het internationale BeNeDeLim. Deze afkorting staat voor Belgisch-Nederlands-Deutsch-convent en betreft archivarissen en archiefdiensten met Limburg als middelpunt.
Dat overleg is ontstaan in 1957 of 1958, wat van dat archievenoverleg meteen het oudste nog steeds actieve overleg in Vlaanderen maakt. Het convent komt één keer per jaar samen in mei of juni. Een bijeenkomst beslaat een volledige dag en heeft een wisselende opkomst van circa veertig leden.
Als derde is er het Brussels Archievenoverleg, dat is opgericht in 2005 en momenteel één keer per jaar vergadert. De gebruikelijke inhoud van de bijeenkomsten is het delen van ervaringen en het zoeken naar antwoorden op bepaalde archiefvraagstukken. Door het zeer diverse archiefveld in Brussel komen hierbij antwoorden met verschillende insteken. Het overleg wordt getrokken door de Erfgoedcel en heeft een Nederlandstalige werking.
De collegagroep Kempense Archivarissen, vroeger de collegagroep Archiefbank Kempen, is het vierde overleg. Het is opgericht tussen 2013 en 2014 en deze groep is verantwoordelijk voor het digitaal platform Archiefbank Kempen.
Het vijfde overleg is het archievenoverleg DYNA’MK dat is opgericht op 18 december 2014 in Mechelen. Het is een interregionaal archievenoverleg dat zich richt op de ondersteuning van professionele en vrijwillige, niet-professionele archiefbeheerders in het arrondissement Mechelen, de regio van het samenwerkingsverband Kempens Karakter en de gemeenten buiten deze regio’s waarmee al een nauwe samenwerking bestaat. De doelstelling van het DYNA’MK is allereerst samenwerken aan concrete projecten ter ondersteuning van de basiswerking van archiefbeheerders.
Het Gentse Archievenoverleg of GAO is opgericht in 2001. Het idee voor dat overleg ontstond toen de Erfgoedcel Gent bemerkte dat er tussen de musea in Gent onderling overleg bestond, maar niet tussen de archieven. Omdat in archieven minder personeel aanwezig is dat zich concreet met publieksprojecten bezighoudt, kon een grotere samenwerking tussen de verschillende archieven hierbij een belangrijke rol spelen.
Het zevende overleg, het Intergemeentelijk Archivarissenoverleg of IGA is opgericht in 2014 en is ontstaan uit de nood aan een overleg tussen archivarissen met eenzelfde intergemeentelijke achtergrond. Een intergemeentelijke archivaris wordt namelijk geconfronteerd met andere problemen, fenomenen en uitdagingen dan een archivaris die werkzaam is in één bestuur.
Het IGA is hierdoor een uniek overleg in die zin dat de deelnemers niet samengebracht zijn door geografische nabijheid. Het IGA komt jaarlijks één keer samen om te vergaderen over uitdagingen en problemen waarmee de leden geconfronteerd worden.
Intervisie Midwest – Archiefoverleg is het achtste overleg in Vlaanderen en Brussel. De intervisie Midwest bestaat uit zestien gemeenten en steden uit de regio Midden-WestVlaanderen. Concreet gaat het over Ardooie, Meulebeke, Oostrozebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt, Wielsbeke en Wingene (arrondissement Tielt) en Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden (arrondissement Roeselare).
De eerste bijeenkomst van de intervisie Midwest – Archiefoverleg vond plaats op 25 april 2016. Deze intervisiegroep heeft als doel een echt ontmoetingsplatform voor archiefverantwoordelijken binnen Midwest te zijn, waar het delen van kennis, expertise en ervaringen vooropstaat.
Ze komt twee keer per jaar samen: in het voorjaar wordt een bezoek georganiseerd aan een van de archiefdepots bij een van de Midwestbesturen en in het najaar staat een thematische bijeenkomst op het programma.
Het negende overleg, de Kring van Archivarissen Provincie Antwerpen of KAPA, is opgericht op 30 januari 1997, maar niet meer actief sinds 2016.
De oorspronkelijke reden voor het ontstaan van het overleg was om de taken en de werking van de archieven in de provincie Antwerpen een grotere bekendheid te geven, een sluitend net te vormen van lokale en regionale archiefdiensten, de bezoekers en gebruikers een betere dienstverlening te bieden, contacten en ervaringen met vakgenoten te ondersteunen en samenwerkingsvormen in archiefbeheer te stimuleren.
De gebruikelijke deelnemers aan het overleg waren de lokale gemeentearchieven en de regionale en landelijke thema-archieven, gevestigd in de stad Antwerpen.