Digie aan huis: De digitale-klusjesdienst van ARhus en Kotee

META Nummer 2021/1

Digie aan huis: De digitale-klusjesdienst van ARhus en Kotee

Geschreven door Bruno Daems
Gepubliceerd op 02.02.2021
IMPORTANT
IMPORTANT
Bruno Daems: “Werken aan e-inclusie behoort ondertussen tot de vaste opdracht van heel wat bibliotheken.” © Sandra Vanneste.

Het werken aan e-inclusie behoort ondertussen tot de vaste opdracht van heel wat bibliotheken. In kenniscentrum ARhus in Roeselare krijgt e-inclusie vorm via diverse projecten. Zo werkte ARhus in het verleden met een wijkcomité en een lagere school een opleidingstraject uit op maat van ouders uit de buurt. En de voorbije maanden hielpen we patiënten van AZ Delta om toegang te krijgen tot het nieuwe zorgportaal. Ook in het vaste activiteitenaanbod van ARhus krijgen digitale vaardigheden een plaats. Een voorbeeld hiervan zijn de Digie Cafés, die sinds kort ook uitgebreid werden met Digie aan huis, de digitale-klusjesdienst van ARhus en Kotee.

Digitale vaardigheden op café

Digie Cafés zijn (althans buiten coronatijd) inloopmomenten waarop je gratis een-op-eenbegeleiding krijgt bij het gebruik van je toestel. Deze sessies vinden plaats in het ARhus Café en in twee cafés in de deelgemeenten Rumbeke en Beveren.

Op die manier wordt een dertigtal mensen per maand bereikt, onder wie ook niet-bibliotheekbezoekers. Hoewel deze inloopmomenten al voor een serieuze drempelverlaging zorgen, merken we een stijgende vraag naar begeleiding aan huis.

Je kunt een wifirouter of een printer nu eenmaal niet instellen op café. En in de eigen vertrouwde thuisomgeving stellen mensen nog gemakkelijker vragen. De coronacrisis heeft de nood aan een-op-eenbegeleiding uiteraard nog versterkt.

Er kwamen projecten zoals computer in je rugzak waarbij de stad Roeselare scholen ondersteunt om laptops gratis of via huurkoop ter beschikking te stellen van leerlingen die thuis geen of onvoldoende toestellen hebben. De toestellen voorzien is één iets.

Om mensen op weg te helpen om deze toestellen te gebruiken, misten we echter een structureel vangnet. Ook bij Kotee, de thuiszorgdiensten van zorgorganisatie Motena, merken ze de nood aan een dergelijke dienstverlening.

Naast de maaltijdservice, de poetsdienst en dergelijke, is het digitaal meekunnen in tijden van corona bijna een noodzaak geworden om contact te houden met vrienden, familie en de digitale maatschappij in het algemeen.

Digie-wat? Digit-hoe? Digie aan huis!

Op dat alles biedt de nieuwe formule Digie aan huis een antwoord. ARhus, Kotee en Digie sloegen hiervoor de handen in elkaar. Het is een dienstverlening die heel gelijkaardig is aan wat bv. BEEGO doet in steden zoals Sint-Niklaas, Antwerpen enzovoort. Uniek hier is echter de inbedding in het bestaande lokale aanbod en netwerk van de initiatiefnemers.

De gezamenlijke communicatie en het netwerk maken het mogelijk om de dienst bij verschillende lagen van de bevolking bekend te maken. Zo maken ook de maatschappelijk werkers van het Welzijnshuis er actief promotie voor bij hun cliënten.

IMPORTANT
Gene Van Gampelaere (links) bij een Digie Café vóór corona. © Sandra Vanneste.

Hoe gaat Digie aan huis praktisch in zijn werk? De dienstverlening wordt, net als de Digie Cafés, gerund door Gene Vangampelaere, coördinator van Digie. Hij doet hiervoor een beroep op freelancers.

Zij werken vanuit de filosofie dat het in de eerste plaats om het sociaal contact gaat: er wordt tijd gemaakt voor de mens achter de vraag. Het doel is om de gebruiker iets bij te leren, zodat hij of zij in de toekomst in staat is om een probleem, als digitale uitdaging, zelf aan te pakken.

In de opstartfase beperkt Digie aan huis zich tot inwoners van Roeselare. Er wordt ook een betaalmodel gehanteerd. Voor 30 minuten hulp betaal je 19,50 euro. Mensen met een Vrijetijdspas (verhoogde tegemoetkoming) betalen 7,50 euro.

Bevindingen en toekomstplannen 

De dienst werd op 1 oktober 2020 gelanceerd, niet lang voor de verstrengde coronamaatregelen van kracht werden. Toch kon al een aantal bezoeken plaatsvinden. In de meerderheid van de gevallen gaat het om zestigplussers. Veel voorkomende problemen zijn pc’s die traag werken.

Een gezin met schoolgaande kinderen had problemen met het wifibereik in huis. Maar ook hoe je online een bak Westvleteren reserveert, krijgen de medewerkers van Digie vlot uitgelegd. Digie aan huis zit nog volop in de opstartfase, maar verdere mogelijkheden worden al bekeken.

Een uitrol in de regio rond Roeselare bijvoorbeeld, of het opzetten van een leertraject om het team van Digie uit te breiden met vrijwilligers en jongeren uit de bibliotheek. Het lokale netwerk biedt ook mogelijkheden om specifieke acties op te zetten naar doelgroepen of rond specifieke toepassingen en thema’s.

Meer informatie:
www.arhus.be
www.kotee.be
www.digie.be/bon

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be