Het project
Dit project werd verwezenlijkt door drie studenten – Nils Fallein, Eva Hens en Sébastien Hertsens – die verbonden zijn aan de opleiding geschiedenis aan de KU Leuven.
Het project is dan ook bedacht voor het vak Publieksgeschiedenis, gedoceerd door Elwin Hofman, waar ze op een originele manier geschiedenis en erfgoed bij het publiek moeten krijgen.
Daarom bouwden ze in het bekende computerspel Minecraft de Leuvense universiteitsbibliotheek na. Minecraft is een spel dat in alle uithoeken van de wereld gespeeld wordt. Hierdoor kan iedereen over de hele wereld (met een Minecraftaccount weliswaar) een kijkje komen nemen in de virtuele bibliotheek.
De studenten hebben getracht zowel de buitenkant als de belangrijkste delen van het interieur zo goed mogelijk na te bouwen. Enkele voorbeelden zijn de toren, de inkomhal, de welbekende traphal en nog veel meer.
In de bibliotheek werden ook enkele oude drukken tentoongesteld op de zogenaamde ‘lecterns’ (te vergelijken met een lessenaar). De bezoekers kunnen hier de oude drukken lezen, door de boeken bladeren en zelfs virtueel de boeken vastpakken.
In de inkomhal van de bibliotheek wordt er een kleine geschiedenis van de Katholieke Universiteit Leuven en haar universiteitsbibliotheek geschetst.
Een nieuwe manier van bezoeken
Wie vertrouwd is met de geschiedenis van de universiteit, weet dat haar bibliotheek in de Naamsestraat tijdens de Eerste Wereldoorlog het doelwit werd van een Duitse aanval. Door deze aanval zijn heel wat boeken verdwenen, boeken met een hoge historische waarde.
Hierna werd de universiteitsbibliotheek die wij nu kennen gebouwd, maar ook deze bibliotheek ontsnapte niet aan het allesvernietigende vuur tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het idee om een digitale bibliotheek te maken waarin verschillende oude drukken tentoongesteld worden, zou een manier kunnen zijn om deze oude drukken te bewaren op een bijna onverwoestbare plaats.