Verandering is overal
Het bibliotheekmodel waarbij een collectie in een fysieke ruimte staat en de erbij horende dienstverlening daar hoofdzakelijk plaatsvindt, staat al een hele tijd onder druk. Een deel van de collectie bestaat enkel digitaal en ook voor fysieke collecties bereiden we een bezoek aan de bibliotheek graag online voor.
De omslag naar meer digitale collecties en meer online gebruik van collecties is in veel bibliotheken en zeker in de universiteitsbibliotheken al lang een gegeven. De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, hebben die druk op de bibliotheek als plek nog verhoogd.
Eind maart 2020 mocht plots niemand nog de ruimtes betreden. Toch hebben vele bibliotheekteams veerkracht getoond en alternatieven bedacht om de collecties tot bij de gebruikers te brengen. Veel openbare bibliotheken hadden plots een thuisleverdienst per fiets of een eenvoudig afhaalpunt aan een zijdeur.
Alle universiteiten hebben hun scanning on demand opgedreven. Net dankzij al die experimenten wordt het duidelijk dat bibliotheekautomatisering nog grotendeels gericht is op de geoliede machine van de klassieke dienstverlening, waarbij de bezoeker zich verplaatst tot bij de collectie.
Er is rondom ons veel meer aan het gebeuren dan we kunnen opvangen met wat sleutelen aan collecties en dienstverlening. Online shopping voor goederen en diensten is in 2020 ook in Vlaanderen een huizenhoge realiteit. Er wordt in veel sectoren gesproken over systemische of allesomvattende, ingrijpende veranderingen.
Ook in de bibliotheken is daarover al veel gezegd en geschreven. De bibliotheeknetwerken hebben niet stilgezeten, maar de realiteit heeft de applicatiebouwers ingehaald. We hebben nood aan een bril die breder kijkt en meer ziet dan wat er vandaag is.
In dit artikel delen we hoe de Universiteitsbibliotheek Gent nadenkt over nieuwe bibliotheekdiensten en inzet op een duurzaam servicemodel. Een toekomstgericht transformatieplan stopt niet binnen de lijnen van de eigen sector, maar herdenkt waarden en rollen in een complexer geheel.
Kader voor verandering
In de zomer van 1995 was er in Chicago een erge hittegolf aangekondigd en veel bewoners trokken weg uit de stad, het water op of naar de wijde omgeving. Op de tweede dag was het al zo heet dat alle airco’s en ventilatoren tegelijk stroom vroegen wat als gevolg had dat het elektriciteitsnet uitviel in een heel groot deel van de stad.
Het duurde dagen om de elektriciteit te herstellen en naderhand bleken meer dan zevenhonderd mensen het niet gehaald te hebben. Eric Klinenberg is een sociaal wetenschapper die hoge ogen gegooid heeft met zijn onderzoek naar de oorzaken van deze uitzonderlijke oversterfte.
De hittegolf had niet alleen slachtoffers gemaakt volgens de gekende sociale breuklijnen (met een zwembad was je beter af dan in een klein appartement). Hij beargumenteert hier voor het eerst het belang van sociale infrastructuur.
Niet iedereen die alleen woont in een klein appartement loopt dezelfde kans om slachtoffer te worden, het helpt als je de namen van je buren kent, als er een krantenwinkel of koffiebar om de hoek is, als er een gemeenschapscentrum actief is, enzovoort.