Frontend versus backend

META Nummer 2020/9

Frontend versus backend

Geschreven door Astrid Vergauwe
Gepubliceerd op 01.12.2020
IMPORTANT
Structuur gecentraliseerd client-servermodel.CC BY 4.0 Ji-Sun Park, Taek-Young Youn, Hye-Bin Kim, Kyung-Hyune Rhee, Sang-Uk Shin

De nood en vraag naar nieuwe websites, platformen en digitale toepassingen groeit. Wanneer je beslist om een nieuwe digitale toepassing te ontwikkelen, is het belangrijk om te weten dat elke applicatie bestaat uit een backend (achterkant) en frontend (voorkant). Dit artikel legt uit wat het verschil is tussen beide, en waarom je er rekening mee dient te houden bij het uitschrijven van een project of aanbesteding.

Meer dan een frontend 

In deze tijd van Zoom-meetings, online streamingdiensten en digitale winkelkarretjes, zijn web services niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer archieven, bibliotheken en documentatiecentra begrijpen dat hun doelpubliek vooral online functioneert, communiceert, zijn informatie zoekt en deelt.

Daarom zetten zij steeds meer in op een digitaal informatiebeleid dat streeft naar een duurzame online dienstverlening en kennisdeling. Deze digitale ambities vragen vaak een aangepaste informatiearchitectuur, specifieke software of vernieuwende toepassingen. Zulke digitale applicaties bestaan uit verschillende componenten.

Als gebruiker worden we vooral geconfronteerd met de gebruikerskant van de digitale toepassing. Denk aan alles wat je ziet in een webbrowser of de interface van een contentmanagementsysteem (CMS). Deze entiteiten worden veelal verkeerd de website of de backend genoemd.

Beter spreken we in beide gevallen over de frontend van de toepassing. We zijn ons vaak niet bewust van wat er daarnaast op de achtergrond speelt. 

Het verschil tussen frontend en backend 

De backend is het het onderdeel van de digitale toepassing dat onzichtbaar is voor de gebruiker, maar vaak ook voor de administrator van bijvoorbeeld een website. Hij ondersteunt alle processen, dataopslag, workflows en functionaliteiten die ervoor zorgen dat de toepassing optimaal werkt.

Denk maar aan bijvoorbeeld het verwerken van nieuwsbriefregistraties, het binnenhalen en verwerken van data via een Application Programming Interface (API) of rechtenbeheer.

De backend kan geprogrammeerd worden in talen zoals Java, PHP of Python, en de code draait op een server. Binnen het client-servermodel is de backend de server-kant van een applicatie.

De frontend is in dit model de client-kant of presentatielaag. Deze voorkant omvat de grafische gebruikersinterface waar de bezoeker mee in aanraking komt. Het is alles wat je ziet, onder andere de lay-out, het design en de calls to action.

De backend zorgt ervoor dat alle knoppen en acties correct functioneren. De code van de frontend functioneert hoofdzakelijk in de browser en kan in verschillende talen (bijvoorbeeld CSS, HTML of Javascript) geprogrammeerd worden. 

Aanbesteden en strategie

Het onderscheid tussen backend en frontend heeft ook een impact op het uitschrijven van een aanbesteding of project. De backend biedt de mogelijkheid om een interne procedure te vertalen naar digitale processen die sterk geautomatiseerd kunnen worden.

Denk maar aan het gebruik van API’s voor het uitwisselen en hergebruik van data. Bij de frontend staat daarentegen gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring centraal. Alles is gericht op het ontwikkelen van klantgerichte diensten die vlot navigeerbaar zijn voor het doelpubliek.

Vanuit de digitale strategie en het overkoepelend beleid kan dus gekozen worden om andere klemtonen te leggen binnen een opdracht voor de ontwikkeling van een digitale toepassing: het optimaliseren van interne processen of het faciliteren van klantgerichte diensten.

De keuze heeft een directe impact op het type opdracht, de te kiezen leverancier en het spenderen van middelen. Het is belangrijk om hierbij stil te staan vooraleer een project of aanbesteding uitgeschreven wordt.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be