Aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Gent (UGent) geeft men sinds een tiental jaar geïntegreerd onderwijs over informatiegeletterdheid. Activerend leren is hierbij een belangrijke component voor zowel de ontwikkeling van de vaardigheden als het levenslang leren.
Het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg Gent (KCGG) doet al jaren onderzoek naar de methodologie om informatiegeletterdheid aan te leren, waarbij bevestigd wordt dat deze vaardigheden op een juist moment aangeleerd moeten worden én dat dit op een opbouwende manier moet gebeuren.
Het is belangrijk om studenten op het juiste moment de juiste informatie en vaardigheden aan te reiken. Afstemming tussen lesgevers onderling, zowel binnen het studiejaar als doorheen het volledige curriculum, is dan ook cruciaal.
Uit het onderzoek is tevens gebleken dat binnen de gezondheidswetenschappen, informatiegeletterdheid in de eerste jaren door informatiedeskundigen aangeleerd kan worden. In de masters is het evenwel belangrijk dat dit discipline-gericht gegeven wordt.
De context waarin deze aangeleerde basisvaardigheden verder verdiept worden, vraagt de nodige domeinexpertise. Een probleem is echter dat de vakspecialisten zelf niet altijd de nodige vaardigheden hebben met betrekking tot informatiegeletterdheid.
Ondersteuning van een informatiedeskundige via de teach the teacher-methode lijkt hier een eventuele oplossing. Studenten informatievaardigheden aanleren wil ook zeggen dat ze kritisch moeten kunnen zijn.
Zelfevaluatie en peerevaluatie, waarbij studenten zichzelf of een medestudent moeten evalueren, zijn educatieve methodes om het leren en het reflecteren te stimuleren. De student leert hierbij verantwoordelijkheid te nemen door zelf te evalueren en door zelf feedback te ontvangen.
Het zelfsturend (self-directed learning) en levenslang leren wordt hier mede door gestimuleerd. Bij studenten geneeskunde zal men bijvoorbeeld extra aandacht besteden aan het zelfevalueren, omdat dat een belangrijke vaardigheid is ter ondersteuning van hun verdere professionele leven.
Bij het toepassen van dergelijke methodes moet men rekening houden met een paar aspecten. Bij een zelfevaluatie speelt de eigen kennis een belangrijke rol.
Studies hebben aangetoond dat personen die niet zo hoog scoren zichzelf vaak een hogere score geven dan die personen die eigenlijk hoger scoren en zich juist lager inschatten. Dat heeft ook deels te maken met het feit dat deze personen niet altijd de juiste kennis hebben om zichzelf correct in te schatten.
Iemand die niet beschikt over de nodige metacognitieve vaardigheden kan moeilijk een juiste beoordeling maken. Studenten die wel de nodige expertise hebben, twijfelen dan juist om zich hoger in te schatten, omdat ze denken dat hun medestudenten het toch ook gekund zullen hebben.
Pas als ze beseffen dat dit niet het geval is, zullen ze hun eigen inschatting verhogen. Peer-evaluatie is een methode die gebruikt wordt door lesgevers als evaluatiemethode en om het leerproces te stimuleren.
Lesgevers gebruiken het vaak om tijd te winnen, maar uit ervaring weten we dat dit een zeer tijdrovende methode is, zeker als men wil dat studenten ook effectief iets leren van het peer-evaluatieproces.
Voor elk type van evaluatie is het eerst en vooral belangrijk om de verwachtingen juist te kaderen: wat verwacht men als lesgever van de oefening en deze evaluatie? Men stelt het best duidelijke criteria voorop en geeft idealiter ook een voorbeeld van de verwachtingen mee.