Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Van belang is dat medewerkers beschikken over een evaluatie van hun kennis en kunnen, om zo gericht een vorming te kunnen volgen die aansluit bij hun functioneren en groeipotentieel.
Van vormingsverstrekkers mag verwacht worden dat ze opleidingen goed omschrijven op het vlak van de benodigde voorkennis en leerresultaten. Inspirerend is de aanpak van FARO (Vlaams Steunpunt Cultureel Erfgoed): vorming wordt aangeboden in vijf niveaus, gaande van beginner tot expert.²⁰
Verwachtingen van deelnemers worden hierdoor beter ingevuld en frustraties m.b.t. het niveau van de vorming worden vermeden. Idealiter tekenen medewerkers hun leerproces zelf in belangrijke mate uit.
Op maat vorming kunnen volgen is een trend die zich vandaag en morgen meer en meer aftekent. De piste dient onderzocht te worden of een flexibel samengesteld curriculum aanleiding kan geven tot certificatie.
Dicht bij huis vorming door regionale/bovenlokale samenwerking (kader C)
Na de interne staatshervorming op Vlaams niveau, werden de persoonsgebonden bevoegdheden van de provincies overgeheveld naar Vlaanderen of de lokale besturen.
De Vlaamse overheid zorgde in er eerste instantie via het transitiereglement voor dat bestaande initiatieven verdergezet konden worden in 2018 en 2019. De regionale werking werd opgenomen in het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018 (van kracht op 1 januari 2019).²¹
Dat decreet ondersteunt intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS) met een werkingssubsidie voor een periode van zes jaar bij het opnemen van een regierol als verbinder en facilitator van het bovenlokale culturele veld.
Bibliotheken en deels archieven worden hierin meegenomen wat betreft hun culturele werking. Midden december 2019 besliste de Vlaamse Regering dat 19 indieners groen licht kregen voor de opstart van een IGS. Samen zijn ze goed voor 147 lokale besturen of bijna de helft van het aantal Vlaamse steden en gemeenten.
Er vallen wel een aantal bijzonderheden op. De gebiedsdekking is al beter gerealiseerd in de provincies Oosten West-Vlaanderen, terwijl bepaalde regio’s in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant achterop hinken.
Tevens kunnen we vaststellen dat niet alle regionale samenwerkingen uit het verleden omgezet werden in een IGS. Hier dreigt een hiaat te ontstaan. Een verdere uitbouw van, en inzet op, een bovenlokaal vormingsaanbod is sterk aan te bevelen.
Medewerkers voelen zich zelfzekerder in een vertrouwde omgeving: leerdoelen kunnen bijvoorbeeld behaald worden op werkplekleren of via regionale collega-groepen, coaching aan huis of rondreizende lesgevers.
Om te eindigen: de rol van een bemiddelaar zoals de VVBAD mag en kan niet onderschat worden. Door een sterke voeling met de sector en zijn medewerkers, kan de beroepsvereniging een laagdrempelige toeleiding tot vorming ontwikkelen.
Dat kan onder andere door een eigen vormingsaanbod, samenwerking met partners, het stimuleren van bovenlokale samenwerking, of belangenbehartiging op lokaal niveau.
Als facilitator en stimulator houdt de VVBAD de vinger aan de (vormings)pols en kan ze bijdragen tot het voorwaardenscheppende kader waarbij vorming dicht bij huis gerealiseerd kan worden.
Voetnoten
¹ L’AMIRAL Hermione, Stress in de archiefsector, In: META, 2016, 6, p. 26-30.
² Expertisecentrum Memori (Thomas More) in opdracht van VVBAD, Bibliotheken en archieven – wat stelt u er
zich bij voor? Onderzoek naar imago bibliotheken en archieven in Vlaanderen, 2014, 68 p.
DE NIL Bart, De comfortzone van de archivaris: comfort wordt discomfort? In: FARO. Tijdschrift voor cultureel
erfgoed, 2009, 4, p. 44-49.
³ VALLET Nathalie, (On)bekend is (on)bemind. Naar een volwaardig strategisch partnerschap met lokale
besturen, In: META, 2016, 7, p. 26-30.
⁴ KETELAAR Eric, Archiving People. A Social History of Dutch Archives, Stichting Archiefpublicaties, 2020, 302
p.
⁵ SMIT Frans, GLAUDEMANS Arnoud & JONKER Rienk (ed.), Archives in Liquid Times, Stichting
Archiefpublicaties, 2017, 326 p.
⁶ GILILAND Anne J, McKEMMISH Sue and LAU Andrew J, Research in the Archival Multiverse, Monash
University, 2016, 1064 p.
⁷ STOLER Ann L. , Colonial Archives and the Arts of Governance. On the Content in the Form, In; HAMILTON
Carolyn ed., Refiguring the Archive, Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers, 2002, p. 85.
⁸ https://davidlankes.org/
⁹ Van de hand van LANKES David onder andere The Atlas of New Librarianship, 2011 en Expect More:
Demanding Better Libraries For Today’s Complex World, 2016. Voor meer informatie: https://davidlankes.org/
¹⁰ VANDERHEYDEN Katrien, Vernieuwende bibliotheekmodellen in openbare bibliotheken en in bibliotheken
van het hoger onderwijs: van gescheiden werelden naar wederzijdse inspiratie, Eindwerk Graduaat
Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde, VSPW Gent, 2016, 115 p.
¹¹ Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde, VSPW Gent, 2016, 115 p.
11 VAN GENNIP Floriske, Eindrapport Inventarisatie Opleidingsmodules Informatievak, VVBAD/KNVI, 2019, 187
p.
¹² Kasperkovitz en Dialogic, Resultaten behoeftenonderzoek opleidingen informatievak in Vlaanderen en
Nederland, KNVO/VVBAD, 2017, 44 p.
¹³ https://www.debibliotheken.nl/nieuws/uitkomsten-inventarisatie-klassieke-bibliotheekkennis/
¹⁴ https://www.vlaanderen.be/publicaties/visie-2050-een-langetermijnstrategie-voor-vlaanderen
¹⁵ https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190517-1
¹⁶ NUSSBAUM Martha, Mogelijkheden Scheppen. Een nieuwe benadering van de menselijke ontwikkeling.
Amsterdam: Ambo/Anthos uitgevers, 2012, 303 p.
SEN Amartya, Capability and Well-Being, In: NUSSBAUM Martha & SEN Amartya (eds.), The quality of life,
Oxford: Oxford University Press, 2002, p. 30-53.
¹⁷ https://vlaamsekwalificatiestructuur.be/beroepskwalificaties/
¹⁸ https://www.knack.be/nieuws/belgie/elk-jaar-minder-opleidingscheques/article-belga-1635069.html?cookie_check=1599034436
¹⁹ In 2006 waren er nog 2.689 VTE actief in openbare bibliotheken, voor 2010 zijn dit 2.500 VTE om verder te
dalen tot 2.403 VTE in 2015. In iets meer dan een decennium is er dus een afname van iets meer dan 280 VTE in de openbare bibliotheken. De tewerkstelling in archieven is bijzonder moeilijk in te schatten. Er bestaan geen volledige cijfers over de tewerkstelling in de sector van het archief- en informatiebeheer. Het Cijferboek van FARO, Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, vermeldt voor de erkende culturele-archiefinstellingen in Vlaanderen in 2014 een totaal van 185,58 VTE. Dit cijfer omvat slechts een deel van de archiefsector.
²⁰ https://faro.be/blogs/jacqueline-van-leeuwen/ontdek-de-nieuwe-labels-van-faros-vormingsaanbod
²¹ https://cjsm.be/cultuur/themas/bovenlokaal-cultuurbeleid/decreet-bovenlokale-cultuurwerking