- toegang en raadpleging
Deze beheersregels moeten er minstens voor zorgen dat er een duidelijk afsprakenkader is rond het recht op toegang en raadpleging. Er moet ook een procedure zijn om te controleren of deze afspraken effectief nageleefd worden.
2. Het concept serie in de regelgeving en in de theorie
In de regelgeving staat dat een serie informatie beschrijft en context meegeeft. Een serie legt daarnaast beheersregels (bv. bewaartermijn en bestemming) vast. De invulling van het concept serie is in de praktijk evenwel breder dan dat.
Een serie kan ook gebruikt worden om toegangsrechten tot bepaalde overheidsinformatie te beheren en kan een leidraad zijn bij het inrichten en structureren van informatiesystemen (bv. een Document Management System).
a) Serie als beschrijvingsniveau
Een serie duidt in de eerste plaats via haar naam en (uitgebreide) beschrijving aan waarover de informatie gaat en in welke context deze voorkomt. Het blijft echter niet bij een algemene beschrijving, aangezien een link gelegd wordt met de interne processen van de overheidsorganisatie of haar dienstverlening, zoals gekend in de interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus (iPDC)³.
Enkel een vermelding van het proces of de dienstverlening waaraan de serie gekoppeld is, is vaak onvoldoende om te weten waar de concrete informatie teruggevonden kan worden. Daarom wordt de serie ook gekoppeld aan een actor.
Deze actor kan verschillende hoedanigheden aannemen:
- Archiefvormer: de actor die de informatie van de serie creëert of ontvangt in het kader van zijn of haar taken.
- Bewaargever: de actor die de informatie van de serie in de praktijk beheert en bewaart of in een archief onderbrengt.
Om een serie op een correcte manier te beschrijven, wordt er in de meeste gevallen een datering toegekend. Tot slot kunnen er ook nog andere beschrijvende metadata zoals trefwoorden (bv. thema’s) toegekend worden aan een serie.
b) Serie als beheersinstrument
Naast beschrijvende metadata bevat elke serie ook beheersmatige metadata. Deze metadata geven aan wat er moet gebeuren met de dossiers of stukken die tot de serie behoren. De meest voor de hand liggende voorbeelden van deze beheersregels zijn de bewaartermijn en de bestemming.
Een wettelijke en/of administratieve bewaartermijn geeft aan hoelang een organisatie de dossiers en stukken nog moet bewaren nadat ze afgehandeld zijn of niet langer actief gebruikt worden.
Na afloop van de bewaartermijn(en) bepaalt de bestemming wat er met de dossiers moet gebeuren: vernietiging, bewaring of het bewaren van een steekproef. Naast de klassieke archiefbeheersregels zijn er ook nog andere beheersregels zoals openbaarheid en hergebruik.
Deze bepalen in welke mate een burger toegang heeft tot de dossiers en de stukken van een serie en in welke mate de informatie hergebruikt kan worden voor andere doeleinden.
Per serie wordt aangegeven of de dossiers en stukken actief openbaar gemaakt (mogen) worden of afgeschermd (moeten) worden wegens een of meerdere uitzonderingsgronden uit het Bestuursdecreet.
Hergebruik duidt aan of een burger de informatie in de dossiers al dan niet mag gebruiken voor andere doeleinden. Indien hergebruik niet toegestaan wordt, dient dat steeds gemotiveerd te worden aan de hand van een wettelijke uitzonderingsgrond.
Als een burger echter een concreet verzoek tot openbaarheid of hergebruik indient, moet er wel elke keer nog een individuele afweging gemaakt worden. De in de beheersregels aangegeven openbaarheids- en hergebruikregimes zijn dus niet zomaar blindelings toepasbaar.
c) Toegangsrechten regelen op basis van series
Toegangsrechten zijn gebaseerd op de rol, functie of verantwoordelijkheden die iemand uitvoert binnen een organisatie. Meestal is een specifieke rol in een organisatie gelinkt aan specifieke processen.
Doordat een serie steeds gelinkt is aan een proces of dienstverlening, is het ook mogelijk om aan de hand van een serie toegangsrechten te bepalen en te regelen.
Een medewerker van de personeelsdienst zal bijvoorbeeld toegangsrechten krijgen zodat hij alle personeelsgerelateerde informatie kan inkijken en eventueel ook bewerken. Een dossierbehandelaar van bepaalde subsidies daarentegen zal diezelfde personeelsgerelateerde informatie niet mogen inzien.
d) Informatie(systemen) structureren op basis van series
Door de duidelijke koppeling tussen serie en proces kan de serie ook gebruikt worden om informatiesystemen te structureren. Het voorbeeld van het Agentschap Binnenlands Bestuur binnen de Vlaamse overheid illustreert dat. Binnen het Agentschap Binnenlands Bestuur zijn alle series in kaart gebracht en is elke serie gekoppeld aan een proces.
Om eindgebruikers op een eenvoudige manier te laten samenwerken in het informatiesysteem (in casu SharePoint) kiest men ervoor om de gehanteerde informatiestructuur te enten op de in kaart gebrachte series.
Eindgebruikers kunnen informatie steeds perfect terugvinden in de context van een duidelijk gedefinieerd proces. Door de series zoals ‘dossiers burgerlijke eretekens’ en ‘dossiers nationale orden’ duidelijk te definiëren, weet een eindgebruiker dat hij alle informatie van de processen ‘uitreiken van burgerlijke eretekens’ en ‘toekennen van een nationale orde’ kan terugvinden en moet opslaan op die locatie.
Tegelijkertijd weet de informatiebeheerder van het Agentschap Binnenlands Bestuur wat de beheersregels voor deze informatie zijn. Doordat de informatie ook mooi ondergebracht is in verschillende technische omgevingen (in casu twee verschillende SharePointbibliotheken) kan hij de beheersregels op een eenvoudige manier toepassen op de volledige omgeving (in casu een SharePointbibliotheek).
3. Het serieregister - de regelgeving en theorie in de praktijk gebracht
a) Context en historiek van het Serieregister
Zoals hiervoor geschetst in paragraaf 1b werd het centraal register ondergebracht bij het agentschap Facilitair Bedrijf. Om aan deze decretale verplichting te voldoen, gaf de Vlaamse Regering aan het agentschap de opdracht om het centraal register te koppelen aan de dienstverlening met betrekking tot Digitaal Archief Vlaanderen.⁴
Het agentschap Facilitair Bedrijf kreeg op 6 juli 2018 van de Vlaamse Regering de taak om een digitaal archief (E-depot) op te zetten voor alle overheden in Vlaanderen.
Het agentschap Facilitair Bedrijf schreef hierop een SaaSopdracht (Software as a Service) uit voor zowel het Serieregister als het E-depot. Deze opdracht betrof de ontwikkeling en exploitatie van het Serieregister, dat minstens de volgende high-level functionaliteiten moest afdekken:
- een serie aanmaken en indienen bij de bevoegde selectiecommissie;
- een serie reviewen;
- een serie afsluiten of opvolgen;
- een gepubliceerde serie kopiëren.
In januari 2020 was er een eerste release en ging het Serieregister officieel in productie. Sindsdien is het Serieregister beschikbaar voor alle overheden in Vlaanderen. Vlaanderen heeft daarmee eindelijk een centraal beheerde applicatie waarin op termijn alle series van alle overheden in Vlaanderen opgenomen worden.