De International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) publiceert jaarlijks enkele basiswerken in de reeks IFLA Publications. Deze publicaties geven bibliotheken, informatiecentra en informatiespecialisten een forum om hun activiteiten aan een breder publiek bekend te maken.
In augustus van dit jaar verscheen op voorstel van de sectie Health and Biosciences Libraries een nieuwe uitgave, Growing Community Health Literacy through Libraries, die zich centreert rond het begrip ‘gezondheidsgeletterdheid’, het vermogen om informatie over gezondheid te begrijpen en te verwerken.
Het boek gaat in op de bijdragen die bibliothecarissen leveren om gezondheidsgeletterdheid te verbeteren en om ervoor te zorgen dat burgers zelf hun gezondheid in handen nemen.
Het werd geschreven door een internationale groep van auteurs die de samenwerking aangingen met verschillende soorten van partners, zoals de gezondheidszorg, ziekenhuizen, overheden en organisaties van vrijwilligers.
Het Kenniscentrum voor de Gezondheids-zorg Gent (KCGG) heeft hieraan mogen bijdragen met het hoofdstuk Health Literacy of Children, Adolescents and Parents.
Binnen de thematiek van gezondheidsgeletterdheid is dat een heel specifieke groep, omdat de aanpak anders is dan bij volwassenen en omdat ook de ouders, de school, vriendjes, de sociale toestand en vele andere factoren hierbij een belangrijke rol spelen.
De auteurs zijn verbonden met het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg Gent (KCGG): prof. dr. Henri Verhaaren, pediater en voormalig diensthoofd, Nele Pauwels, informatiedeskundige onderzoek en Ann De Meulemeester, beleidsmedewerker. Gezondheidsgeletterdheid, en meer specifiek gezondheidsgeletterdheid van kinderen, adolescenten en hun ouders, is een zeer recent begrip.
Pas in 2001 verscheen het eerste artikel hierover dat door specialisten in publieke gezondheid geschreven was en niet door artsen bezig met klinisch werk. De zogenaamde public health-artsen, en niet de clinici, waren de eersten om zich hieromtrent te bekommeren.
Armoede, toegang tot medische zorg, fysische en mentale ontwikkeling, geletterdheid en onderwijs – zowel via het gezin als via school – zijn belangrijke onderwerpen met betrekking tot de volksgezondheid.
Naast specialisten maatschappelijke gezondheidszorg besteden pediaters, opvoeders, onderwijsinstellingen en bibliotheken aandacht aan dit onderwerp.