Grote veranderingen bij de dienst Mediatheken en bij de opleiding Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief (IBA) aan Arteveldehogeschool. Er komen immers twee buitenbeentjes aan het roer: Dries Vanacker en Jan Van Hee. Dries Vanacker is een nieuw gezicht.
In maart, tijdens volle coronacrisis, startte hij in zijn nieuwe functie als diensthoofd Mediatheken. Voordien was Dries vooral verantwoordelijk voor de implementatie van educatieve innovaties in de hogeschool, en was hij coördinator van een aantal (inter)nationale projecten binnen de dienst Onderwijsbeleid.
Dries zetelt ook als vrijwilliger in het bestuur van Open Knowledge Belgium. Hij laat alvast geen tijd verloren gaan, want in de afgelopen weken zijn in de dienst Mediatheken opnieuw verschillende innovatietrajecten opgestart.
Jan Van Hee coördineert sinds september de opleiding Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief. Hij was het voormalig hoofd van de dienst Mediatheken en tot september was hij diensthoofd Studentenadministratie aan Arteveldehogeschool.
Hij werkte jarenlang als zelfstandig opleider en consultant. Daarvoor was hij docent en opleidingscoördinator aan de Bibliotheekschool. Hij keert dus terug naar zijn roots. Beiden hebben wilde plannen met de mediatheken en met de graduaatsopleiding Informatiebeheer.
Jullie trokken enkele jaren geleden samen naar Zuid-Afrika voor een onderwijsproject over Open Educational Resources en repositories. Was dat de start van de samenwerking?
Jan: We kenden elkaar natuurlijk al een pak langer, maar samen optrekken in Zuid-Afrika zorgde wel voor de aha-erlebnis: we hadden, vanuit een andere context, dezelfde dromen over onderwijs en kennis delen.
Daar destilleerden we een gemeenschappelijke visie over hoe klassieke en minder klassieke bibliotheektechnieken het onderwijs performanter konden maken. In de dienst Mediatheken zaten we toen in de conceptfase van onze innovatieve repository waarvan we onze analyse graag met het zuiden wilden delen.
Daarnaast wilden we deze ook onderwerpen aan peerreviews. De repository werd onder leiding van Dries in volle coronatijd gelanceerd in een bètaversie. Dries en zijn collega’s waren op dat moment de mogelijkheden van Open Educational Resources (OER) aan het verkennen.
Onze repository, gedreven vanuit dezelfde ‘open’ gedachte, bleek een mogelijk instrument te zijn om die OER’s beschikbaar te stellen.
Dries: Ik was al voor onze dienstreis naar Zuid-Afrika aan het onderzoeken op welke manier we met OER aan de slag zouden kunnen gaan. Jan, als toenmalig diensthoofd Mediatheken, was de ideale sparringpartner om onze ervaringen met elektronische leeromgevingen, Open Badges, Creative Commons en de plannen met de repository mee te delen.
Mijn interesse om nauwer met de mediatheken te kunnen werken, werd dan ook snel aangewakkerd. Toen Jan begon aan zijn interim kreeg ik extra veel zin om voor de functie van diensthoofd te kandideren.
Dries, Jan is jouw voorganger. Ben je niet bang dat hij zich als een schoonmoeder zal gedragen?
Dries: Ik weet niet of ik Jan als schoonmoeder zou zien zitten (lacht). Ik kijk er wel naar uit om samen met hem mee te bouwen aan de mediatheken en bibliotheken van de toekomst.
We zijn met het team volop bezig met het uitwerken van een toekomstgerichte visie waarin de uitgebreide dienstverlening van de mediatheken sterker naar voren kan komen dan voorheen het geval was. Ik ben zeker van plan af en toe bij Jan te rade te gaan.
Bovendien zijn er allerlei kansen die we nu kunnen aangrijpen om veel nauwer met de opleiding IBA samen te werken. De mediatheken van Arteveldehogeschool kunnen bovendien de ideale partner zijn in het kader van werkplekleren.
Jan: (lacht) Schoonmoeder? Ik? Ik had zelfs het mediatheekteam niet onder controle, laat staan dat ik iets te zeggen zal hebben over Dries. Het is een fantastische, licht anarchistische bende, die je eerder moet afremmen dan aanmoedigen.
Ik kijk ernaar uit om met Dries en mijn oud-collega’s samen te werken, projecten uit te voeren en ons werkveld te helpen innoveren. De mediatheken van onze hogeschool moeten een benchmark blijven in het hoger onderwijs.
Het is altijd goed dat er beweging zit in een team, en zeker in het leiderschap, want verandering van spijs doet eten (klopt op zijn buik en lacht). Het regelmatig doorschuiven naar een andere functie, leidinggevende worden op een andere dienst of intern terugplooien op je rol als expert, zorgt ervoor dat jij en je teams scherp, dynamisch en inventief blijven.
Dries verschilt in veel opzichten van mij, en is dus complementair. Hij is een geboren innovator en weet ook de liefde voor de constante vernieuwing over te brengen op de collega’s. In deze tijden van constante verandering moeten bibliotheken en mediatheken zich alle dagen heruitvinden.
Dries en de mediatheken zijn daarom a match made in heaven. Onze mediatheken zullen altijd een van de onrustigste plekken blijven om te werken: altijd bezig met iets nieuws en soms mijlen vooruit op de hogeschool. Dat zou ook in andere bibliotheekomgevingen zo moeten zijn.
Dries, je hebt geen bibliotheekachtergrond. Ervaar je dat als een handicap of juist als een voordeel?
Dries: Ik heb inderdaad geen bibliotheekachtergrond, maar ik ken de hogeschool zeer goed als oud-student, als docent en als stafmedewerker onderwijsontwikkeling.
Het team waar ik sedert kort toe behoor, bestaat voor een deel uit mensen die wel een bibliotheekachtergrond hebben. Ik zie het dus als een sterkte en als een enorme meerwaarde om met verschillende profielen aan de slag te gaan.