Met handschoenen van latex worden de aangevraagde materialen uit het rek gehaald – zulke droompakketjes samenstellen, is echt een heerlijk werkje! –, gescand en in een papieren zak verpakt. Op de zak wordt het nummer van de aanvraag genoteerd, evenals de naam en het adres van de aanvrager. Met een gekleurde sticker wordt aangegeven wanneer de aanvrager het pakket kan ontvangen.
De pakketjes worden per bezorgmoment en deelgemeente gesorteerd en de bode krijgt een gedetailleerde lijst mee. Van zodra de bode vertrekt, wordt dit per mail aan de aanvrager gemeld. Het pakket wordt aan de deur geplaatst, er wordt aangebeld en de bode vertrekt.
Alle materialen worden uitgeleend tot een datum ruim na de heropening van de bibliotheek. Wie de materialen toch wenst terug te brengen, kan deze deponeren in de inleverbus. Ze worden pas na een week uit de bus gehaald, ontsmet en in de rekken geplaatst.
Bijsturen waar nodig
Leest dat alsof het een makkie is? Oef! De werkelijkheid was aanvankelijk anders. Op 1 april gingen we van start. Diezelfde dag ontvingen we bijna honderd aanvragen … Enkele collega’s die via de chatfunctie van Microsoft Teams de opstart in de bib volgden, hadden soms het gevoel een ‘bibthriller’ te lezen.
“Die telefoons zijn er te veel aan!”, “Het is hier de hel!”, “Kan iemand van thuis uit de plaatskenmerken opzoeken?”, “Zouden we de zakken niet beter nummeren?” … Dat openlijk ventileren zorgde ervoor dat er meteen bijgestuurd en meegedacht kon worden. Intussen zit het systeem in onze vingers.
Toen we eind april lazen dat de bibliotheek van Utrecht oudere leden opbelde met de vraag welke boeken zij graag zouden lezen en deze aan huis leverden, besloten we prompt dat voorbeeld te volgen. We belden alle 75-plussers onder onze klanten op en stelden hun dezelfde vraag. Zo bereikten we nog meer bibaan-huisfans.
Een blijvertje
De service blijft na de quarantaineperiode beschikbaar voor mensen die om gezondheidsredenen geen bezoek aan de bibliotheek kunnen brengen. Hoe akelig de coronacrisis ook was/is, bib-aan-huis kwam er dankzij deze crisis en blijkt een verrijking van onze dienstverlening te zijn, om nog meer boeken – en allerminst virussen – te verspreiden.