Pascal Ennaert bracht in zijn presentatie Museums and public domain: A disruptive story een pleidooi tegen het versleutelen van digitale erfgoedcollecties. Hij is van mening dat het pogingen zijn om een (vaak falend) verdienmodel overeind te houden.
Daarmee verzaken erfgoedinstellingen niet alleen aan hun maatschappelijke opdracht, maar kannibaliseren ze elkaar door onderling kosten aan te rekenen voor het gebruik van digitale reproducties.
Hij illustreerde dit aan de hand van zijn ervaring met het verzamelen van reproducties voor de thematische websites van de VKC rond het werk van James Ensor en Pieter Bruegel de Oude.
Bij het verzamelen van deze beelden bij verschillende internationale erfgoedinstellingen, werd de VKC geconfronteerd met een inconsistent gebruik van rechtenverklaringen. Het auteursrecht wordt nog vaak misbegrepen of verkeerd aangewend, met onduidelijke, tegenstrijdige of foute rechtenverklaringen tot gevolg.
Opvolgtraject
Aansluitend op Publiekdomeindag organiseert meemoo in 2020 nog twee vormingen. Op 22 april vond de rechtenworkshop ten gevolge van de COVID19-maatregelen als een webinar plaats.
Op 7 september organiseert meemoo een Wikimedia-uploadworkshop. Deelname aan deze vormingen kan een eerste stap zijn naar het identificeren van je eigen deelcollecties in het publiek domein, en het beschikbaar maken ervan op Wikimedia-platformen in het kader van Publiekdomeindag 2021.
Collectie-ontsluiting en zichtbaarheid tijdens de COVID-19-lockdown
Tijdens de lockdown is online zichtbaarheid des te belangrijker voor collectiebeherende instellingen. Een aantal van hen experimenteert daarom bijvoorbeeld met virtuele tentoonstellingen.
Wij vroegen ons af of de lockdown een impact heeft op de raadpleging van de door meemoo online gepubliceerde reproducties.
inds midden maart zien we op enkele taalversies van Wikipedia alvast een stijging van de gemiddelde dagelijkse raadpleging met ongeveer 10.000 views, alhoewel niet zeker is of dat het gevolg is van de lockdown of niet.