Openbare Bibliotheek Middelkerke

META Nummer 2020/4

Openbare Bibliotheek Middelkerke

Geschreven door Erwin Vermeiren
Gepubliceerd op 12.05.2020
IMPORTANT
De medewerkers van de OB Middelkerke vormen een hecht team, maar een groepsfoto nemen is in coronatijden niet evident.

Wanneer werd jullie bibliotheek opgericht?

Onze bibliotheek werd opgericht in 1983, na samensmelting van de verzuilde privaatrechtelijke bibliotheken tot een gereglementeerde openbare gemeentebibliotheek.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Onze opdracht is die zoals beschreven staat in het bibliotheekcharter (Zie www.bibvooriedereen.be/charter.html voor het charter, n.v.d.r.). Wij vullen die in op een zo publieksvriendelijke en eigentijdse manier als mogelijk is, met behulp van zowel fysieke als digitale tools.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

We hebben de bibliotheek fysiek al kunnen ombouwen tot een uitnodigende, open en aangename ruimte, die zoveel mogelijk modulair aanpasbaar is volgens de behoeften en/of activiteiten.

Daarnaast kunnen we een mooi pakket aan digitale dienstverlening en ondersteuning bieden. Ook inhoudelijk zijn we sterk publieks- en vraaggericht, en met de makerspace-werking en de werking van ons systeem Open+ bieden we eigentijdse manieren van werken aan.

IMPORTANT

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

Als team willen we blijven evolueren met de maatschappij mee en onze werking aanpassen aan de noden en vragen van de bevolking.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Een belangrijke factor is het steeds stijgende aantal bezoekers.  Maar ook de feedback van het publiek en de vele partners waar we mee samenwerken (bijvoorbeeld onderwijs, opvoedingsondersteuning enzovoort) geven ons de nodige indicaties. 

Wat maakt jullie team zo uniek?

We hebben een team dat nogal divers is op het vlak van leeftijd, persoonlijke interesses en capaciteiten. Tegelijkertijd is het een team van gedreven, enthousiaste medewerkers dat ook onderling zeer goed samenwerkt en blijft openstaan voor evolutie. Dat maakt een sterk team van onschatbare waarde. De teamspirit is ook ronduit super!

IMPORTANT

Welke achtergrond hebben de teamleden?

De achtergrond van de teamleden is zeer divers, wat de allround capaciteiten van het team alleen maar versterkt.

Welke eigenschappen/vaardigheden/ interesses zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Publieksgericht zijn, kunnen samenwerken (zowel intern als extern), flexibel zijn, openstaan voor veranderingen, enzovoort.

Zijn jullie al gestart met de overstap naar Wise, het EBS of met de voorbereiding ervan?

Wij zijn op dit ogenblik volop in de overgang naar Wise. Naast de gangbare opleidingen, hebben wij intern extra opleidingen en oefenmomenten voorzien, zodat iedereen vlot het systeem onder de knie krijgt.

IMPORTANT

Wat vinden jullie belangrijk aan de architectuur van jullie gebouw?

Bij de architectuur van een bibliotheekgebouw, vinden wij het belangrijk dat het van buitenaf openheid uitstraalt, en dat het vrij tijdloos is qua bouwstijl. Deze twee elementen vinden we zeker terug in ons gebouw.

Ook binnenin is het belangrijk dat het gebouw rust en openheid uitstraalt. Dat kun je bewerkstelligen door de inrichting, maar de architectuur speelt ook hier natuurlijk een belangrijke rol.

Hebben jullie aandacht voor inclusie? Op welke manier?

Wij hebben uiteraard aandacht voor inclusie en wel op diverse vlakken.

Naast onze initiatieven op het vlak van e-inclusie (cursussen, workshops, ter beschikking stellen van materialen, computerhulp, enzovoort) houden wij ook rekening in onze inrichting met andersvaliden: alle afdelingen zijn rolstoeltoegankelijk, er zijn zowel audio- als videoboodschappen, enzovoort.

Ook hebben we een collectie groteletterboeken, Daisy-spelers, en boeken met eenvoudig taalgebruik voor anderstaligen en om alfabetisering in de hand te werken.

IMPORTANT

Hoe stonden jullie als team tegenover de beslissing om de bibliotheek soms onbemand open te stellen?

Het team heeft deze ontwikkeling warm verwelkomd. Het is immers een uitbreiding van onze service. Alle bestaande services blijven behouden, deze dienstverlening komt er extra bij en zal voor heel wat mensen mogelijkheden creƫren, onder andere voor de tweedeverblijvers in onze kustgemeente.

Hoe gaan jullie als team om met de huidige coronacrisis?

Ook de bibliotheek van Middelkerke organiseert in deze coronatijden een afhaalbib. De mensen kunnen een bestelling plaatsen via het formulier op onze website, via e-mail of telefonisch.

Dan wordt een pakket klaargemaakt voor hen (dit kunnen specifieke titels zijn of suggesties op aanvraag) dat ze vervolgens kunnen afhalen op een na afspraak vastgelegd tijdstip.

Dat laatste gebeurt in de inkomhal van de bibliotheek, met het oog op de veiligheidsmaatregelen. Het initiatief is alleszins een succes; de aanvragen stromen binnen.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be