Welke vijf valkuilen vermijd je het best als je een communicatiestrategie opstelt?

META Nummer 2020/3

Welke vijf valkuilen vermijd je het best als je een communicatiestrategie opstelt?

Geschreven door Jeroen Naudts
Gepubliceerd op 21.04.2020
IMPORTANT

Een communicatiestrategie opstellen: het klinkt als een loodzware opgave. Toch hoeft dat niet het geval te zijn. Een goed en effectief communicatieplan schrijven, is vaak een kwestie van ‘gezond verstand’. En let daarbij vooral op deze vijf frequent voorkomende valkuilen.

1. Een communicatieplan voor iedereen maken

De grootste succesfactor voor een communicatieplan is dat je goed weet wie je met dat communicatieplan wilt bereiken. Gaat het om vrouwen ouder dan 60 jaar? Of toch om mannen tussen 12 en 20 jaar? Je voelt waarschijnlijk zelf onmiddellijk aan dat je deze twee doelgroepen op compleet verschillende manieren moet proberen te bereiken.

In de praktijk probeer je de doelgroep voor jouw communicatieplan zo scherp mogelijk af te bakenen. Hoe scherper je doelgroep afgebakend is, hoe gemakkelijker de volgende stappen in je communicatiestrategie zullen zijn.

Voor alle duidelijkheid: je kunt ook meerdere doelgroepen hebben; maar probeer die wel in de mate van het mogelijke te beperken, zodat je plan nog uitvoerbaar blijft.

2. De juiste boodschap voor de verkeerde doelgroep kiezen

In de vorige fase heb je jouw doelgroep gekozen. Maar daarmee is het werk natuurlijk nog niet afgerond. Nu is het belangrijk om de juiste boodschappen te formuleren, die deze doelgroep aanspreken. In de praktijk kan het ook hier nog grondig fout lopen.

Te vaak worden er knappe teksten geschreven die vlot klinken en heel overtuigend zijn. Enig probleem? Ze hebben geen effect op de doelgroep die in de vorige fase geselecteerd was.

Probeer dus heel duidelijk je doelgroep voor ogen te houden als je start met het schrijven van teksten en ‘boodschappen’. Je schrijft de tekst niet voor jezelf (tenzij jij tot de doelgroep behoort), maar je formuleert je boodschap voor de doelgroep die je wilt bereiken.

3. Altijd voor het nieuwste medium kiezen

Wat is het nieuwste en hipste kanaal vandaag? De app TikTok is zo’n medium waarvan heel veel organisaties zich momenteel afvragen of ze er iets mee moeten doen. Jammer genoeg gaat deze vraag voorbij aan de eerste valkuil die we hier al bespraken.

Wie behoort tot de doelgroep die je wilt bereiken? Daar draait het om! Als je jongeren wilt bereiken tussen 14 en 18 jaar, dan mag je zeker TikTok overwegen. Maar als het gaat om volwassen mannen tussen 40 en 55 jaar, dan is TikTok absoluut niet de juiste keuze.

Vaak blijken klassiekere kanalen zelfs nog een verbluffend sterke meerwaarde te hebben. Laat je dus niet verblinden door trends.

4. Kiezen voor ‘mooi’ in plaats van ‘merkversterkend’

Persoonlijk ben ik geen fan van de kleur oranje. Maar eerlijk? In communicatie doet dat helemaal niet ter zake. Want: “over smaken en kleuren valt niet te twisten”, en dat geldt ook bij communicatie.

Als het dus gaat over de kleurenkeuze voor de nieuwe flyer van je organisatie, dan draait het niet om wat jij mooi vindt. In het beste geval gaat het om wat jouw doelgroep mooi en aantrekkelijk vindt (zie valkuil 1).

Maar minstens even belangrijk is dat kleur (en vorm) merkversterkend werkt. Kleur kan een krachtig communicatiemiddel zijn als consequent dezelfde (huis)kleur toegepast wordt. Dan krijg je herhaling bij jouw doelgroep en spontane herkenning nog voor ze één letter van je flyer gelezen hebben.

5. Communicatie vergeten te meten

Communicatie is geen doel op zich. Communicatie is altijd ondersteunend aan de doelen van je organisatie. Een communicatiecampagne kan geweldig scoren; maar als ze op korte of lange termijn niet bijdraagt tot de doelstellingen van je organisatie, dan is het geen geslaagde campagne.

Om dus te weten of je communicatie effectief is, is het belangrijk om goed te bepalen hoe je jouw communicatie het best kunt gaan meten. Je moet concrete communicatiedoelstellingen bepalen en ze daarna ook meten.

Op die manier krijg je inzicht in de impact van je communicatie. En daar draait het om.

Succes! Wil je nog meer inspiratie over hoe je een sterke communicatiestrategie kunt opstellen? Schrijf je dan in voor de vorming Externe communicatie van je organisatie stroomlijnen op 22 september, via www.vvbad.be/activiteiten.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be