Aan de bouw, inrichting en bibliotheekwerking van de OWP ging veel werk vooraf. Een werkgroep, bestaande uit de toenmalige bibliothecaris, directieleden en een docent van elke opleiding, werkte gedurende twee jaar allerlei concepten uit en inventariseerde behoeftes. Daarnaast bezocht deze groep heel veel lerarenopleidingen met recent ingerichte bibliotheken en mediatheken in Vlaanderen en Nederland.
Dit alles resulteerde in een top-notch bibliotheek, met een sterke fysieke collectie voor de lerarenopleidingen kleuter-, lager-, secundair- en hoger onderwijs. Daarnaast lag de nadruk op veel natuurlijk licht, openheid, klassieke werkplekken, eenvormig meubilair en groepsmogelijkheden. Ook een sterke ICT-infrastructuur met computers was een belangrijke vernieuwing.
Het hart van de lerarenopleiding
De leerkracht en zijn of haar (digitaal) boek vormen een onafscheidelijk duo. Dit is dan ook duidelijk zichtbaar wanneer je een campus met eender welke vorm van lerarenopleiding bezoekt: er is steeds een bibliotheek, mediatheek of leercentrum aanwezig met een uitgebreide fysieke en digitale collectie.
De leerkrachten in wording gebruiken tijdens hun lessen en lesvoorbereidingen steeds heel wat bronnenmateriaal, gaande van handleidingen en werkschriften tot prentenboeken en informatieve werken. Naast een sterke educatieve collectie voorzien de leercentra vaak heel wat aanvullende didactische hulpmiddelen. Denk hierbij aan laptops, iPads, dictafoons, beamers, codeerapparatuur, enzovoort.
Houd daarbij rekening met het feit dat de ruimtes binnen de leercentra belangrijke open werk- en ontmoetingsplekken zijn voor de gemeenschap van leerkrachten (in spe), en je kunt concluderen dat deze ondersteunende diensten een essentieel onderdeel uitmaken van de lerarenopleidingen.
Op campus Vorselaar is dit niet anders. De onderwijswerkplaats is dé plek op de campus die door bijna elke student en docent bezocht wordt. Daarnaast zijn er heel wat anderen die gebruikmaken van de faciliteiten die de onderwijswerkplaats aanbiedt.