Verder nog het vermelden waard: sinds een aantal jaren biedt de Dendermondse bibliotheek ook games aan die uitgeleend kunnen worden. We lenen enkel console-games uit, geen computer- en online-games. Eind 2019 hadden we 803 games, dat was goed voor 1.835 uitleningen en verlengingen.
Digitale activiteiten
De toegankelijkheid en laagdrempeligheid van de bibliotheek maakt dat het gebouw een uiterst geschikte plaats is voor allerlei initiatieven, onder meer op het vlak van digitale geletterdheid. Het hoogtepunt van het digitale aanbod is het Enter Festival, het ENTER FSTVL.
Terwijl er vroeger één verwendag was waar ook een aantal digitale activiteiten georganiseerd werden, is er tegenwoordig een aparte ‘digitale verwendag’, die in 2019 het Enter Festival gedoopt werd. Dat kadert in een digitale maand, een maand lang waarin alles wat digitaal is, in de schijnwerpers staat. Op dat moment kunnen bezoekers in de bibliotheek kennismaken met allerlei digitale mogelijkheden.
Zo was er al de virtualrealityvoorstelling Hands-on Hamlet, die de bezoeker uitnodigt om een virtuele wereld op basis van 3D-scans van het Kasteel van Gaasbeek binnen te stappen. De bezoekers konden ook al creaties maken met een 3D-pen, vliegen met drones, schilderen in virtual reality, enz. Tijdens het Enter Festival maken bezoekers ook kennis met het ‘gewone’ digitale aanbod van de bib: ze leren de digitale collectie kennen en de andere digitale activiteiten.
Een ander hoogtepunt in de bibliotheek is de jeugdboekenmaand. In lijn met de visie dat analoog en digitaal evenwaardig zijn en naast elkaar staan, is er ook dan een hele reeks ‘mediawijze’ activiteiten gepland. Een idee is om een deel van de activiteiten tijdens de jeugdboekenmaand te streamen zodat ook wie niet in de bibliotheek geraakt, toch kan deelnemen.
In 2018 was er voor het onderwijs een inspiratiemoment voor het lager- en kleuteronderwijs over ‘STEM in de klas’, de massale opkomst van leerkrachten toonde toen de nood aan die er op dat vlak bestaat. In de bibliotheek van Dendermonde is er ook een M@kerstrap waar iedereen terecht kan om te creëren en te experimenteren. De M@kerstrap, waarvoor de bibliotheek samenwerkt met de jeugddienst en de ICT-dienst van de stad Dendermonde, is te vergelijken met een open laboratorium voor iedereen, een atelier of workshopruimte waar mensen kunnen samenkomen om materiaal, gereedschap en kennis te delen en zo dingen te maken.
De bibliotheek investeerde onder meer in een 3D-printer, twee Silhouette Cameo’s (snijplotters), een Bee-Bot en Blue-Bot, een mBot, een Ozobot, Dash & Dot, Makey Makey, Lego, Osmo enz. De bibliotheek is ook de plaats waar Coderdojo Dendermonde haar sessies geeft om jongens en meisjes te leren programmeren, websites maken, apps en spelletjes te ontwikkelen, enz.
Vanaf dit jaar zou er, in samenwerking met de jeugddienst, ook een maakplatform voor kinderen (van 10 tot 12 jaar) komen, maandelijks op een woensdagnamiddag (de besprekingen lopen op dit moment nog, in het bijzonder over de geschiktste locatie). Samen met de milieudienst lanceert de bibliotheek ook een repaircafé dat eind maart van start zal gaan.