In De Wattenfabriek noemen we onszelf graag een innovatieve bibliotheek. We durven al eens pilootprojecten aangaan bij nieuwe ontwikkelingen in de bibliotheeksector of in de rand daarvan. We zijn ook niet bang om out of the box te denken.
In De Wattenfabriek noemen we onszelf graag een innovatieve bibliotheek. We durven al eens pilootprojecten aangaan bij nieuwe ontwikkelingen in de bibliotheeksector of in de rand daarvan. We zijn ook niet bang om out of the box te denken.
Zo is de inrichting van onze bib heel vernieuwend en alternatief. Onze zelfuitleendienst is zo sterk doorgedreven dat de klant in principe geen personeel nodig heeft. We hebben dan ook dagelijks een aantal openingsuren zonder service. We experimenteren met opensourcesoftware, met Chromeboxen, met fablab, met Quick Response-code (QR-code) en uiteraard ook met virtual reality (VR).
De integratie van de dienst Toerisme in de bib gaf ons de opportuniteit om door een lokale 360-gradenvideomaker een VR-filmpje te laten maken en aan te bieden in de bib.
De bezoekers kunnen nu een stukje Herzele beleven met een Oculus Go VR-bril. Het filmpje is een spin-off van de korte 360-gradenvideoreeks Hannah en de Heren van Herzele van filmmaker Piet Sonck. De bezoekers fietsen doorheen de gemeente en vliegen over een aantal historische sites.
Zij die het avontuur beleefden, waren zeer onder de indruk en de “amai’s” en “wauw’s” waren niet van de lucht. Allemaal mooi en leuk, denkt u nu wellicht, maar hoe haal je zoiets in huis?
Ik kan u alvast meegeven dat het maken van een degelijke 360-gradenvideo niet voor iedereen is weggelegd. Iedereen kan het in principe proberen met een 360-gradencamera en de bijhorende software, maar wat beelden schieten met zo’n camera maakt nog geen video die de moeite waard is.
Het gebruik van de Oculus Go VR-bril lijkt simpel, maar blijkt voor de gemiddelde bibliotheekbezoeker een kleinebrug te ver. Het concept van een virtuele omgeving is al overweldigend en het gebruik van een pointer maakt het nog een stuk moeilijker.
De bezoekers raakten heel snel de weg kwijt in de virtuele wereld van de Oculus. Het vraagt begeleiding van een ervaren medewerker en dat laatste word je niet zomaar. Pas na regelmatig oefenen gedurende enkele weken raak je vertrouwd met het toestel en met het begrip virtual reality.
Om de Oculus te gebruiken om eigen werk te tonen, moet je ook heel wat techniek in de vingers hebben. Een cursus werken met de Oculus zal in de komende maanden ongetwijfeld hier en daar opduiken.
Natuurlijk blijven we in De Wattenfabriek niet ter plaatse trappelen, want er zijn tal van mogelijkheden die we willen uitproberen. Zo loopt er nu een experiment waarbij de bezoeker in De Wattenfabriek met de VR-bril een sprong kan maken naar elk van onze dorpen, daar even rondkijken en dan terugkeren.
We willen onze informatieve collectie verrijken met VR-ervaringen over andere landen, historische gebeurtenissen, hobbylessen, gezondheid, sport, enz. We denken eraan onze Fablib (komt van fablab in de bib) uit te breiden met het maken van 360-gradenervaringen. We hebben dus nog heel wat dromen en uitdagingen. We zijn nu eenmaal een innovatieve bibliotheek en we willen dat ook blijven.
Maar voor je de Oculus Go gaat aanschaffen (250 euro is helemaal niet veel) wacht je best nog even, want er wordt de komende jaren een ware golf van VR-brillen verwacht. Benieuwd of die meer toegankelijk zullen zijn voor de gebruiker.