Wanneer werd het Stadsarchief Brussel opgericht?
Het vroegste spoor dat we in documenten terugvinden, dateert van 30 messidor van het jaar X (19 juli 1802). Tot 1806 is er vaak sprake van ‘archives’ in de marge van correspondentie aan de stad. Na 1806 vinden we de aanduiding ‘archiviste’ terug. De eerste stadsarchivaris die we kunnen identificeren is Balthasar Delsaux (1816).
Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?
Wij zijn een min of meer klassieke lokale archiefdienst. Dit betekent dat we verantwoordelijk zijn voor de goede bewaring en terbeschikkingstelling van de archieven van de stedelijke administratie van Brussel (en haar rechtsvoorgangers).
Concreet trachten we de administratie te begeleiden bij haar (digitaal) documentbeheer door bv. het opstellen van selectierichtlijnen of te sensibiliseren rond het gebruik van mappenstructuren. We inventariseren daarnaast de reeds bij ons bewaarde archieven zodat het publiek ze kan doorzoeken en raadplegen.
We beheren ook een uitgebreide collectie private archieven en eeniconografische collectie bestaande uit foto’s, postkaarten, affiches, enz. Naast onze klassieke leeszaalwerking trachten we onze archieven zo breed mogelijk te valoriseren door mee te werken aan tentoonstellingen en publicaties allerhande.
Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?
De laatste jaren is er veel tijd en energie geïnvesteerd in het opstellen van archiefselectielijsten voor de administratie. Verschillen in wetgeving zorgen er namelijk voor dat sommige termijnen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest afwijken van die in Vlaanderen.
Daarnaast hebben we onze online zichtbaarheid verbeterd door de lancering van een nieuwe website en een online tentoonstelling voor de herdenking van mei ’68.