Bepaalde lokale besturen doen recent een beroep op privéfirma’s om hun archief extern op te slaan. Is dat een interessante optie?
Michiel en Glenn: Wij hebben op basis van een offerte van een Nederlandse firma een financiële analyse gemaakt. Hieruit bleek dat eigen archiefbeheer op termijn duidelijk goedkoper is dan extern bewaren, maar elke situatie moet apart bekeken worden. Geen enkel archief is namelijk hetzelfde.
Bram: Dat klopt! Ook in mijn werkingsgebied bleek de investering in rollende rekken voordeliger dan externe bewaring. Eeneigen installatie kon op korte termijn worden ‘terugverdiend’. Bovendien blijf je op die manier - duurzaam - genieten van de voordelen van het eigen beheer.
Op basis van jullie verhalen krijg ik de indruk dat jullie vooral werken met papieren archief. Maar hoe zit het met digitale documenten, workflows, mappenstructuren, IT-toepassingen? Worden jullie daar ook bij betrokken?
Glenn: Dat hangt af van de concrete vragen van de lokale besturen zelf.
Leen: Het klopt dat we in het begin voornamelijk opruimacties opgezet hebben. Maar onze lokale besturen waren van bij de aanvang vragende partij om ook op digitaal archiefbeheer in te zetten. Binnen ons team heeft een medewerker dan ook de specifieke taak om in te zetten op digitaal documentbeheer. Omdat er eerst een vertrouwensband moet zijn, en omdat er toch enige weerstand is wanneer je over werkprocessen begint, duurde het toch even vooraleer we bij Midwest ook echt werk konden maken van digitaal documentbeheer. Ondertussen trekken we met ons archiefteam wel volledig deze kaart.
Michiel: Het analoge en digitale archief moeten inderdaad gekoppeld worden. In veel kleinere, lokale besturen is dat nog gescheiden.
Nathalie Martens (Welzijnskoepel in Vlaams-Brabant): Als intergemeentelijk archivaris voor vijftien gemeenten en OCMW’s, heb ik het probleem dat de werkgroepen rond digitale werkprocessen op gemeentelijk niveau gebeuren, en dat ik daar niet altijd bij betrokken word.
Jeroen: IT-mensen houden zich meestal niet bezig met archief. Als de netwerkschijf volloopt, voorzien ze extra schijfruimte, zonder veel na te denken over de kosten of de efficiëntie daarvan.
Bram: Overleg is cruciaal, zowel met de collega’s van IT als met de managementteams. Verschillende keren per jaar zit ik met hen samen. Ik spendeer ook veel tijd aan het streven naar uniforme procedures, bijvoorbeeld rond naamgeving, of mappenstructuren gekoppeld aan beheersregels en vernietiging. Heb ik tijd om iedereen daarin te begeleiden? Nee. Doe ik het? Ja, zoveel mogelijk, want een integrale werking is belangrijk, en er bestaat op het terrein ook grote nood aan.
Michiel: In veel kleine gemeenten staat de digitalisering nog in haar kinderschoenen. We hopen dat er vanuit de Vlaamse overheid een duidelijke regelgeving komt, waaraan lokale besturen moeten voldoen. Dan kunnen we daarop inspelen en hebben we een voorbeeld van een goede praktijk.
Recent sprak Willem Vanneste in Meta nog over ‘de Januskop’ van archief. We hebben een vak met twee gezichten: een historisch erfgoedaspect en het administratief beheer. Hoe is de relatie tussen beide in jullie werk?
Tijs Goethals (Poperinge-Vleteren): Bij mij in Poperinge-Vleteren is dat ongeveer fiftyfifty. We hebben 42 vrijwilligers, we houden een leeszaal open en we werken samen met de beeldbank Westhoek Verbeeldt en de Erfgoedcel, die ons een kleine subsidie geeft. Die culturele werking wordt sterk geapprecieerd door de lokale politiek. We zetten ook in op communicatie via sociale media.
Nathalie: Ik werk voor vijftien lokale besturen rond Brussel, van Liedekerke tot Kampenhout. Het gaat vooral om OCMW’s, die weinig historisch archief hebben. De noden van die besturen zijn in de eerste plaats administratief.
Michiel: De Welzijnsband begon ook als een OCMW-vereniging, maar heeft ondertussen zijn werking uitgebreid naar de gemeentebesturen zelf. Hier worden wij frequent aangesproken rond het aspect historisch erfgoed. Denk daarbij bijvoorbeeld aan genealogische opzoekingen.
Leen: Projectvereniging BIE speelde een trekkersrol bij onze oprichting als intergemeentelijke archiefdienst, maar eigenlijk komen we niet echt toe aan een erfgoedwerking. Een leeszaal hebben we niet, maar het archief is wel op afspraak raadpleegbaar. We vinden het echter belangrijk om met het archief naar buiten te treden en deden zo al eens mee aan Erfgoeddag. Dat is toen zeer goed meegevallen, zowel de lokale besturen als de bezoekers waren enthousiast. We zullen in de toekomst dan ook proberen om dit te blijven doen.
Bram: Ook bij ons in de Kempen nam de Erfgoedcel het initiatief om de intergemeentelijke archiefdienst op te zetten. Momenteel domineert de interne werking bij de lokale besturen. Daar is nu eenmaal heel veel werk. Maar de visibiliteit die je kunt genereren met een erfgoedwerking is positief. Vrijwilligers spelen een rol in onze erfgoedwerking, maar het zijn steeds maar een paar mensen. Ook bij ons is archief raadpleegbaar op afspraak, maar een leeszaal is er niet.
Jeroen: Ik probeer regelmatig te communiceren met het publiek via de kanalen van de Erfgoedcel.