Hoe houd je de interne communicatie van je organisatie up-to-date?

META Nummer 2019/7

Hoe houd je de interne communicatie van je organisatie up-to-date?

Geschreven door Jeroen Naudts
Gepubliceerd op 01.10.2019

De interne communicatie van je organisatie verbeteren is geen vanzelfsprekende opdracht. Daarom is het goed om op de hoogte te zijn van recente trends op vlak van interne communicatie. In dit artikel vind je de vier belangrijkste, gebaseerd op onder andere het recente tweejaarlijkse trendrapport interne
communicatie van het Nederlandse bureau Involve en het Vlaamse Vonk netwerk.

 

Interne communicatie draait (nog altijd) om persoonlijk contact

De rode draad is dat menselijk contact opnieuw helemaal terug is (van nooit helemaal weggeweest). Als we kijken naar de meest effectieve communicatiemiddelen volgens de IC-professional zijn de informatiesessies en interactieve bijeenkomst de twee belangrijkste middelen. Het verschil tussen deze twee middelen is de mate van interactie. Opvallend is dat in vergelijking met twee jaar geleden de informatiesessie, met minder interactie, de voorbije jaren aan populariteit won tegenover de interactieve bijeenkomst. Mensen samenbrengen werkt, is de duidelijke boodschap. En dat verrast niet. Onderzoek van Elena Rocco (Michigan University) bevestigt dit. Zij deed uitgebreid onderzoek naar de impact van face-to-facesamenwerkingen binnen organisaties. Uit haar onderzoek bleek duidelijk dat face-to-faceteams het best presteerden.

Praktisch is het voor grote organisaties echter niet altijd haalbaar om alle medewerkers op één plaats te laten samenwerken. En daarvoor is het tweede inzicht uit het onderzoek van Rocco misschien nog interessanter. Want net na de face-to-faceteams kwamen de teams op afstand die elkaar bij het begin van het project op een fysieke plaats ontmoet hadden en dus persoonlijk kennisgemaakt hadden. Een gezamenlijke kick-off waarbij iedereen zich op dezelfde plaats bevindt blijkt een enorme meerwaarde te zijn. Een pleidooi dus voor persoonlijk contact waar interactiviteit een mooie bonus is, maar geen must.

Interne communicatie wordt fygitaal

Uit deze eerste trend zou je kunnen afleiden dat digitale communicatiekanalen geen meerwaarde meer hebben voor jouw communicatiemix. Dat klopt niet helemaal. Digitaal blijft wel belangrijk, maar het moet het persoonlijke contact ondersteunen. En op die manier wordt interne communicatie fygitaal. Een samentrekking van de woorden fysiek en digitaal (credits aan Herman Konings voor de term). Een goed voorbeeld hiervan is de webinar die in alle stilte aan belang toeneemt.

Film en video blijven belangrijk.

Film en video worden steeds belangrijker in de communicatiemix van interne communicatie. Net zoals bij externe communicatie is de rijkheid van de informatie via film en video nog altijd een erg belangrijk voordeel. Zo zie je ook de lichaamstaal van de spreker en komt het persoonlijker over omdat het geen droge mededeling is, maar een mens van vlees en bloed die je iets vertelt. En die video hoeft niet hightech te zijn; eenvoudige video’s met de smartphone kunnen al een enorme meerwaarde zijn. Toch merk ik dat veel organisaties deze stap nog steeds niet durven te zetten. Helemaal onterecht, want op een laagdrempelige manier kun je een grote impact krijgen.

Onzekerheid is de enige zekerheid

Natuurlijk staan we niet te springen voor verandering. En toch zijn de twee belangrijkste actuele thema’s op basis van onderzoek rechtstreeks gelinkt aan verandering. Zo staat cultuurverandering op nummer één en een nieuwe strategie of koers op nummer twee. Wie zich wil aanpassen moet zichzelf blijven en toch continu veranderen. In o.a. het boek De onsterfelijke onderneming van Fons Van Dyck kwam dat mooi aan bod.

Wil je nog meer inspiratie over hoe je de interne communicatie binnen je organisatie kunt verbeteren? Op dinsdag 10 december organiseert de VVBAD een opleiding. Alle info vind je op www.vvbad.be/activiteiten

 

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be