Het kantoor van de toekomst, maar met een bibliotheek van vandaag

META Nummer 2019/7

Het kantoor van de toekomst, maar met een bibliotheek van vandaag

Geschreven door Fleur De Jaeger
Gepubliceerd op 01.10.2019

Eindelijk was het zover! Na jaren voorbereiding, een totaalrenovatie en een paar uitgestelde verhuisdata kreeg het advocatenkantoor Loyens & Loeff te horen dat het intrek kon nemen op zijn nieuwe werkplek. Strikt genomen was het geen nieuwe werkplek, maar een oude. Het kantoor had immers al in de jaren 1980 in hetzelfde gebouw op de Tervurenlaan, vlak aan het Brusselse Jubelpark, haar locatie. Het gebouw werd volledig gestript, voorzien van de hedendaagse technologische snufjes en ingericht met luxueus kantoormeubilair. Na een intermezzo van bijna 30 jaar keerde Loyens & Loeff dus terug naar de roots.

Een nieuw kantoor betekent ook een nieuwe bibliotheek. Waar die op de oude locatie nog ergens achterin werd verstopt, werd ze nu een van de pronkstukken. Vanaf de wachtruimte voor de klanten, het is tenslotte een advocatenkantoor, heeft men zicht op de mooie ingebonden reeksen, wetboeken en rechtskundige tijdschriften. Het natuurlijke kleurenpalet van het aangrenzende park werd geïntegreerd in het interieur van het gebouw.

Meer dan gewoon een verzameling van boeken en tijdschriften wilde de nieuwe bibliotheek een plek aanbieden om even te ontsnappen aan de zware werkdruk. Er is een leeshoek, verbonden met de cafetaria, waar men rustig de krant of een magazine kan lezen. Daarnaast is er in de bibliotheek zelf voldoende ruimte voorzien om de nodige opzoekingen te doen of een boek te raadplegen.

Naast een aantal esthetische vernieuwingen werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om de nieuwe bibliotheek te voorzien van een automatisch uitleensysteem, gekoppeld aan de beveiliging van de materialen. In het verleden kregen boeken en tijdschriften weleens pootjes, tot ieders grote frustratie. Dus was het voor het kantoor van belang ervoor te zorgen dat men te allen tijde weet wie welk boek in zijn of haar bezit heeft. De twee jaar die voorafgingen aan de fysieke verhuis van het kantoor werden dan ook nuttig gebruikt om elk boek en tijdschrift te voorzien van een RFID-label én een QR-code, gekoppeld aan de beschrijving in de bibliotheekcatalogus. Voor de uitgebreide collectie van bijna 500 lopende meter aan bibliotheekmateriaal was dit een monnikenwerk, maar de inspanning loont wel de moeite!

Door elk boek, tijdschrift, losbladig werk, zakboekje, wetboek, enz. uit de rekken te halen kon een deel van de collectie gewied worden. Volledige tijdschriftjaargangen werden ingebonden, losse documenten werden gescand en digitaal beschikbare boeken werden online aankocht. Op die manier kon men met een kleinere maar efficiënte collectie van start gaan. Hoewel meer en meer bronnen digitaal beschikbaar zijn, verliest het papieren exemplaar bij advocaten (nog) niet aan populariteit, integendeel. Benieuwd of er bij de volgende verhuis nog een bibliotheek te verhuizen valt!

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be