Hoe maak je bezoekers wegwijs in je bibliotheek?

META Nummer 2019/6

Hoe maak je bezoekers wegwijs in je bibliotheek?

Geschreven door Claire De Brabandere
Gepubliceerd op 10.08.2019

Toen Bibliotheek De Krook in Gent twee jaar geleden voor het eerst de deuren opende was nog niet alles zoals het moest zijn. Eén pijnpunt was de signalisatie in het gebouw: de bezoekers vonden maar moeilijk wat ze zochten. Dat kon beter.

De Krook is een groot gebouw met zeven verdiepingen. Behalve de openbare bibliotheek huisvest het imec, verschillende onderzoeksgroepen van de universiteit en de Gentse studentenradio Urgent.fm. In de bibliotheek zelf zijn bovendien een aantal adviespunten voor de bezoekers zoals De Wetswinkel, het CLB, De Stap en Digipunt. En er vinden tal van activiteiten voor het publiek plaats.

Nathalie De Neve is verantwoordelijk voor de publieksprocessen in de bibliotheek: “Al die verschillende Krookbewoners moeten makkelijk vindbaar zijn voor alle soorten bezoekers, bijvoorbeeld mensen met een beperking. Omdat onze oorspronkelijke signalisatie ontoereikend is, gingen we in zee met een expert, ID-LAB. Niet toevallig een bedrijf uit Australië, waar een Wayfindingexpert de bouw van elk openbaar gebouw van bij het begin superviseert. Wijzelf hielden interne wayfindingdagen met afgevaardigden van alle bibliotheekteams.”

Goede wayfinding is meer dan alleen pijltjes op de muur aanbrengen. Het gaat ook over kleur, belettering en inrichting van je gebouw. Op elk moment moet je kunnen weten waar je bent, waar je heen moet en hoe je er geraakt. Bovendien geeft wayfinding je het gevoel dat je welkom bent.

Nathalie De Neve: “We hebben ID-LAB gevraagd om een overkoepelende visie te ontwikkelen voor de site, het gebouw en de activiteiten die er plaatsvinden. En om die visie in een concreet uitvoeringsplan te gieten.

Eerst bezochten medewerkers van ID-LAB het gebouw. Ze legden de grootste obstakels bloot en maakten er foto’s van. Het hele gebouw laat zich niet gemakkelijk lezen en bovendien is de bibliotheek tamelijk uniform ingericht. De eerste en tweede verdieping lijken bijvoorbeeld heel sterk op elkaar: nergens zie je een verschil in kleur of vorm. Hetzelfde geldt voor de grote belevingstrappen naar die verdiepingen.
Onze grootste fout is echter de overzichtslijst van alle verdiepingen, met per verdieping wat zich daar bevindt. Om iets te vinden moet je die hele lijst van boven tot onderen afgaan. Terwijl het net omgekeerd moet: zoek je imec? Naar links. De bibliotheek? Naar rechts. En daarna: Fictie op de eerste verdieping, Non-fictie op de tweede verdieping. Op elke verdieping hangt een schematisch plattegrond. Daarmee vind je wel de nooduitgang wanneer het brandt, maar je vindt niet je weg in de collectie. Ten slotte is de huidige vormgeving van de signalisatie te klein, te minimalistisch en zelfs dubbelzinnig.
Binnenkort stellen we een lokaal ontwerpbureau aan om het advies van ID-LAB in de praktijk om te zetten en na de zomer willen we alle bestaande signalisatie vervangen.”

Buiten ontbreekt elke signalisatie. Als je voor het gebouw staat kun je nergens aan aflezen dat het een bibliotheek huisvest, laat staan dat er nog andere bewoners zijn. Op het plein voor het gebouw komt daarom een bord.

Nathalie De Neve: “Wayfinding gaat echter verder dan alleen borden en signalisatie. Ook de herkenbaarheid van het personeel en de centrale onthaalbalie moeten beter. Personeelsbadges zijn niet genoeg als herkenningsteken. We denken erover na om de bezoekers te laten verwelkomen door een onthaalmedewerker: “Wat zoekt u? Is het de eerste keer dat u hier bent?” Dat is onbetaalbaar.”

Vuistregels
•    Functionaliteit heeft voorrang op vormgeving.
•    Dwalen mag, verdwalen niet.
•    Elke aanduiding is er één te veel.
•    Doseer je informatie: geef alleen wat iemand nodig heeft voor de volgende stap.
•    Gebruik pictogrammen alleen als ze geen bijschrift nodig hebben.
•    Kleur mag nooit de basis zijn van een wayfindingsysteem.
•    Breng hiërarchie aan: niet alle informatie is even belangrijk.
•    Vijftien procent van de bezoekers zal altijd hulp blijven zoeken.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be