Onderzoek heeft aangetoond dat er een grote noodzaak is aan een sterke leescultuur bij onze kinderen. We scoren erg slecht bij internationaal onderzoek (Pirls 2006/2016 en Pisa 2009) naar leesplezier en peilingsproeven begrijpend lezen. In de Vrije basisschool Terbank in Heverlee hebben we erg veel kinderen met verschillende nationaliteiten (54 procent kinderen met allochtone achtergrond in onze klas). Hierdoor hebben we een groot deel taalzwakke kinderen. Met alle collega’s willen we ons inzetten om een sterke leescultuur te promoten. In onze klassen lezen we samen dagelijks een kwartier lang. Hiervan zien we al de eerste positieve effecten.
Het zou fijn zijn als we in onze school een stimulerende en krachtige leesomgeving kunnen creëren. Zo ontstond het idee van onze boekentrap.
Aan de voorzijde maken we drie treden waar onze kinderen gezellig samen kunnen lezen. De onderste trede bestaat uit een viertal verplaatsbare elementen die we dynamisch kunnen gebruiken in onze lespraktijk. Deze losse elementen herbergen ook persoonlijke bakjes waarin de kinderen hun boeken kunnen bijhouden. Aan de achterzijde bevinden zich onder het hoogste trapelement de boeken uit onze bibliotheek. We proberen de boeken allemaal frontaal aan te bieden, zodat de kinderen gemakkelijk hun keuze kunnen maken. Bovenaan worden telkens enkele boeken in de kijker gezet. Voor de veiligheid wordt er een transparante valbeveiliging voorzien. Met de achterwand willen we een transparante envelop maken waar we inschuifbare elementen kunnen plaatsen. Zo kunnen we inspelen op de actuele omgeving en hiermee ook het leesplezier bevorderen. De bibliotheek aan de achterkant fleuren we op met kastdeuren en schuifjes in felle kleuren.
Momenteel loopt er een subsidieaanvraag bij de provincie en zijn we bezig met de voorbereiding van een crowdfundproject met Hellobank om ons project te realiseren.