Željka Balentovic

META Nummer 2018/9

Željka Balentovic

Geschreven door Željka Balentovic
Gepubliceerd op 10.12.2018

Cursisten aan het lezen krijgen vind ik fantastisch

Hoe belandde je in de bibliotheek­sector?

Nadat ik in 2007 afstudeerde van de opleiding Bibliotheek-, Documentatie- en Informatiekunde bij Sité Antwerpen (nu CVO Encora), kreeg ik een tijdelijke job bij de studeercentra van Lessius Hogeschool Antwerpen. Dat was mijn eerste bibliotheek- en openleercentrum­ervaring, hoewel ik na mijn marketingstudies in Zagreb al in de boekensector werkte. Na die eerste ervaring ging ik aan de slag bij CVO Sité Antwerpen, waar de bibliothecaris en mijn oud-docente communicatie en automatisering Patricia Moons bezig was met het opstarten van een bibliotheek en OLC. Ik startte er als bibliotheekmedewerker in de schoolbibliotheek en OLC Het Eiland.

Waar werk je nu? En wat houdt jouw baan in?

Ik werk nog steeds bij Encora CVO in Antwerpen in onze twee school­bibliotheken, het Eiland in Antwerpen centrum en de Agora in Berchem. Het Eiland focust op een uitgebreide collectie lees- en grammaticaboeken voor anderstalige cursisten (NT2), terwijl de Agora de nadruk legt op alle andere opleidingen in onze school. Ik doe rondleidingen (bibliotheekintroductie) maar ook baliewerk, help cursisten bij het zoeken naar het geschikte bibliotheekmateriaal of een geschikte grammatica-
of luisteroefening op onze elektronische leeromgeving (ELO). Als er problemen zijn, bv. met de ELO of met printen, helpen we onze cursisten. Ook met
vragen over het schrijven van een CV of een sollicitatiebrief kunnen ze bij ons terecht. Een andere belangrijke taak is leesbevordering bij anderstalige cursisten. Samen met mijn collega Myriam Libert begeleid ik de leesgroep Het Leeseil@nd voor de hogere NT2-modules en sinds dit schooljaar heb ik mijn eigen leesklas voor lagere NT2-modules. Elk schooljaar nodigen we een Nederlandstalige auteur in het Leeseil@nd uit om onze boekbesprekingen nog boeiender te maken. Ook de Leeseil@nd-blog probeer ik levendig te houden. Last but not least houd ik de NT2-bibliotheekcollectie actueel.

Welke ambities koester je?

Eind september startte ik met de opleiding Mediacoach. Op vlak van nieuwe media voel ik me niet heel sterk, dus met deze opleiding hoop ik nieuwe mediavaardigheden te verwerven, zoals leuke promofilmpjes voor onze leesgroepen maken, een leerpad bouwen of gewoon een nieuw digitaal project voor onze schoolbibliotheken ontwikkelen.
Bovendien volg ik bijscholingen rond samenlezen met anderstalige volwassen cursisten om op de hoogte te blijven van de leesmethodes met anderstaligen.

Hoe zie je het beroep van bibliothecaris evolueren?

Onze functie houdt steeds meer pedagogische taken in. Je moet weten in welke module een cursist zit om het juiste cursusmateriaal te kunnen aanbieden, want dat speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van zijn of haar Nederlands. Het is ook belangrijk om een anderstalige cursist te kunnen motiveren om Nederlands te leren buiten de klasmuren.

We zijn nu veel meer met het digitale bezig dan tien jaar geleden. In onze school werken de cursisten niet enkel op een pc maar ook met iPads. Bijna elke cursist heeft een smartphone, dus we moeten meegaan met de digitale evolutie.

Een bibliotheekmedewerker in onze school is ook vaak een luisterend oor voor cursisten die het niet makkelijk hebben. Van bibliotheekmedewerkers die enkele boeken uitlenen, bestellen of in de rekken zetten, zijn we dus geëvolueerd naar medewerkers die ook begeleiden, constant zoeken naar het geschikte materiaal voor de doelgroep en daarbij kritisch zijn, activiteiten organiseren, de bib promoten maar ook motiveren en luisteren.

Wat is je leukste bibliotheekervaring?

Sommige cursisten lezen niet graag, vinden het totaal onbelangrijk en vinden dat ze enkel Nederlands kunnen leren in de les of met grammaticaoefeningen. Hen aan het lezen krijgen vind ik een van de leukste bibliotheekervaringen. Als zo’n cursist naar de bib blijft terugkomen, vind ik dat fantastisch. Samen lezen met cursisten, een boek bespreken of een auteursbezoek ervaren is ook heel leuk.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be