Bibliotheek Rechtsgeleerdheid van de KU Leuven

META Nummer 2018/9

Bibliotheek Rechtsgeleerdheid van de KU Leuven

Geschreven door
Gepubliceerd op 10.12.2018

Onze balie is soms even druk als een supermarkt

Wanneer werd de Bibliotheek Rechts­geleerdheid opgericht?

De eerste afzonderlijke juridische bibliotheek van de KU Leuven ontstond in 1936, tot dan was de juridische collectie steeds onderdeel van de algemene bibliotheek. Op de huidige locatie (College De Valk) dateert de bibliotheek van 1963, toen nog een beperkte ruimte. Die ruimte werd fors uitgebreid in 1985 en nog eens opnieuw in 1999.

De Bibliotheek Rechtsgeleerdheid heeft tien leeszalen, met vooral plaats voor de collectie, en bijna 400 zitplaatsen.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Zoals alle onderdelen van KU Leuven heeft de bibliotheek een opdracht inzake onderwijs (onderwijscollectie voor de opleidingen rechten en criminologie), onderzoek (onderzoekscollectie voor de onderzoekers rechten en criminologie) en maatschappelijke dienstverlening (collectie voor juridische professionals). Daarnaast is de bibliotheek (zoals alle bibliotheken sinds een tiental jaar) ook een plaats voor sociaal studeren en aanverwante activiteiten.

Alle medewerkers combineren klassieke backofficetaken met permanentie aan de infobalie, waar iedereen aanspreekpunt is voor vragen van allerlei aard, van de weg naar het toilet tot de weg naar een specifiek artikel in een specifieke databank.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

De uitbouw van een bibliotheek die de naam heeft de beste juridische bibliotheek van Vlaanderen te zijn, zowel bij studenten, onderzoekers als professionals. Onze collectie probeert volledig te zijn wat betreft Belgisch recht. Alle noemenswaardige publicaties die over dit onderwerp verschijnen, zijn in onze bibliotheek aanwezig. Buitenlands en internationaal recht wordt selectief aangekocht, deels op vraag van het academisch personeel. Onze fysieke collectie wordt elektronisch deels verdubbeld, deels aangevuld door abonnementen op een vijftigtal Belgische en buitenlandse/internationale databanken. We krijgen bijvoorbeeld IBL-aanvragen van 95 verschillende instellingen verspreid over elf verschillende landen. Toch ligt internationale faam voor een juridische bibliotheek moeilijk, gezien de nationale aard van haar materie en collectie.

Welke ambities koesteren jullie nog als team?

Alle historische Belgische juridische documentatie naar open access brengen, in overleg met de uitgevers. We hebben ter zake al enkele mijlpalen bereikt. Het archief van het Rechtskundig Weekblad werd bijvoorbeeld door ons gedigitaliseerd, alsook alle arresten van het Hof van Cassatie. Elk jaar starten we wel een nieuw project, waarbij we de nadruk leggen op toegankelijkheid en praktisch nut eerder dan de historische waarde van een tijdschrift. We proberen niet het origineel te evenaren — wat leidt tot grotere bestanden, veel benodigde opslagruimte en minder compatibiliteit met systemen — maar een leesbaar, doorzoekbaar bestand te bieden dat snel toegankelijk is voor iedereen.

We willen ook ooit alle studenten informatievaardig maken in het ingewikkelde informatieveld dat de rechtsliteratuur uitmaakt. Zo bieden we een tutorial informatievaardigheden in Toledo, de online leeromgeving van de KU Leuven. Daarnaast bevat onze website een zoekleidraad specifiek voor juridische informatie, en een heleboel tips. Voor topdatabanken proberen we korte handleidingen te maken die een snelle introductie bieden tot de inhoud en zoekmethodes van de databank. Gezien de verhouding tussen het aantal studenten en het aantal bibliotheekmedewerkers, kunnen we niet elke student zelf rondleiden. Door de docenten te ondersteunen hopen we toch onze expertise aan de man (of vrouw) te brengen.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Om de vier jaar wordt er in de hele KU Leuven een Libqual-enquête gehouden. In de loop der jaren leidde deze feedback wel tot aanpassingen, bv. over de aanpak van de communicatie met studenten. Sommige zaken blijken echter moeilijk te remediëren, zoals de off campus beschikbaarheid van databanken. Naast Libqual gebeuren er ook kleinschalige bevragingen in de aparte bibliotheken. En uiteraard is het natuurlijk ook fijn om te merken dat, naarmate het academiejaar vordert, de studenten en onderzoekers steeds meer wegwijs geraken in de bibliotheek.

Welke eigenschappen zijn cruciaal om in deze bibliotheek te functioneren?

Geduld en zin om de gebruikers te helpen, met alles van printproblemen tot Noorse wetgeving zijn essentieel. Onze balie is soms even druk als een supermarkt, dus veel energie en een grote dosis stressbestendigheid zijn mooi meegenomen. Flexibiliteit om snel te schakelen tussen taken en in te springen waar nodig is een must.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

In deze bibliotheek staan de collega’s steeds klaar om voor elkaar in te springen. Er is veel gaande en het kan heel druk zijn, dus een strak schema is moeilijk te behouden. Eén keer per week maken we tijd om samen te zitten en de belangrijkste problemen en nieuwigheden te bespreken, maar ook doorheen de week kunnen we op elkaar rekenen voor een babbel, een luisterend oor of een grapje in de Whatsappgroep.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be