publiq

META Nummer 2018/8

publiq

Geschreven door Davy De Laeter, Bart Temmerman
Gepubliceerd op 13.11.2018
IMPORTANT

publiq is een vrijetijdsbrede organisatie die alle doelgroepen omarmt. We verbinden mensen en activiteiten met elkaar door ervoor te zorgen dat ze elkaar vinden. Zo streven we naar een samenleving waar vrije tijd leidt tot ontmoeting, initiatief en gedeelde beleving zodat elk individu kan en wil deel uitmaken van een publiek.

Voor publiq draait het om vinden en verbinden. Daartoe
•    maken we van zoekers vinders door informatie te bieden;
•    zorgen we voor smaakverbreding;
•    bevorderen we participatie en verbinden diverse publieken;
•    bouwen we bruggen door samen te werken met tal van partners, sectoraal en geografisch.

Wanneer werd publiq opgericht? Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Op 1 juni 2001 werd de vzw Vlaams Centrum voor Cultuurcommunicatie opgericht. In de loop van 2002 werd deze vzw herdoopt tot CultuurNet Vlaanderen. Sinds 2008 heeft publiq (toen nog CultuurNet) een opdracht in het kader van het Participatiedecreet (Decreet van 18 januari 2008) als structureel gesubsidieerde participatie-
instelling om de participatie in het vrijetijdsaanbod en in het bijzonder in het cultuur-, jeugd- en sportaanbod te consolideren, te verhogen en te verbreden. De Vlaamse overheid en publiq sloten daartoe een beheersovereenkomst voor vijf jaar (momenteel 2017-2021) met strategische en operationele doelstellingen en bijhorende indicatoren.

Sinds september 2017 bundelen CultuurNet Vlaanderen en CJP de krachten onder de naam publiq.

Wat kon publiq al verwezenlijken?

In 2003 startte het allemaal met de UiTdatabank (toen nog Cultuurdatabank). Nu verzamelen we met deze databank informatie over meer dan 200.000 activiteiten per jaar. Niet het minst dankzij de succesvolle samenwerking in het kader van het UiTnetwerk waarmee publiq startte in 2018 en waarvan al meer dan 90 procent van de lokale besturen lid zijn.

Met UiTiD en UiTPAS is er nu ook een steeds groeiende profielendatabank. De snel groeiende groep van meer dan 200.000 pashouders krijgt tal van voordelen, de verzamelde data maken tips op maat mogelijk en bieden rijke inzichten aan de organiserende partners.

Met merken als Vlieg en BILL, Cultuurkuur en Kunstkuur en bijzondere aandacht voor kansengroepen schenkt publiq aandacht aan groepen die extra drempels ondervinden bij hun vrijetijdsparticipatie. Veelal doen we dat in een hechte en waardevolle samenwerking met gespecialiseerde partners.

De meest recente verwezenlijking is museumPASSmusées. publiq stelt voor dit unieke project, dat de museumsector over de grenzen van de Belgische regio’s verenigt, zijn platform ter beschikking.

Het mag duidelijk zijn: samenwerking staat centraal in de aanpak van publiq met een platform dat tal van actoren én het publiek met elkaar verbindt. Voor de toekomst zien we onder meer heel wat opportuniteiten in een samenwerking met de bibliotheeksector (mogelijk zelfs met een koppeling tussen UiTiD en bibID).

Welke ambities willen jullie graag verwezenlijken?

We willen verder groeien als een platform voor publieksprogramma’s zoals UiTPAS en museumpas. Zo krijgt de vrijetijdssector collectieve direct-
marketingmogelijkheden om enerzijds hun bestaand publiek meer te laten deelnemen en anderzijds een nieuw publiek aan te trekken. Zo helpen we makers en smakers met elkaar te verbinden.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

De beheersovereenkomst van publiq is opgebouwd rond zes strategische doelstellingen. De focus ligt daarbij op het platform en de instrumenten die we ter beschikking stellen met het oog op participatiebevordering. Elk van de strategische doelstellingen wordt uitgewerkt in meer concrete operationele doelstellingen waaraan key performance indicatoren (KPI’s) gekoppeld zijn. Deze KPI’s definiëren een indicator waarmee we onszelf, in overleg met de Vlaamse overheid, doelen stellen.

Zo is ons doel om over de periode 2017-2021 (cumulatief) één miljoen vrijetijdsactiviteiten te verzamelen in de UiTdatabank.

Voor UiTPAS volgen we dan weer het aantal pashouders en hun spaargedrag op en willen we tegen 2021 360.000 pashouders tellen.

Zo hebben we bij de formulering van deze indicatoren maximaal oog voor de impact bij het potentiële publiek. De resultaten die we boeken, moeten dan weer toelaten nog gerichter en succesvoller potentiële deelnemers te verleiden meer deel te nemen aan activiteiten en/of iets nieuws te ontdekken. Zo kunnen onze segmentation engine UiTPASpartners zeer gerichte aanbevelingen doen aan hun pashouders.

Welke tendensen merken jullie op in de vrijetijdssector?

De digitalisering is overal, ook in de vrijetijdssector. En daarnaast is er de noodzaak aan een gediversifieerd inkomstenmodel. publiq wil zich daar actief toe verhouden. Met onder meer Google en Facebook zien we predator platforms die disruptief steeds meer sectoren domineren en er de leefbaarheid van op het spel zetten. Immers, de meerwaarde wordt gecreëerd door de gebruikers maar de grote financiële winsten blijven plakken bij de eigenaar van het platform. Bij publiq denken we dat dat anders kan en zetten we in op een platformwerking met een (h)echt coöperatief zakenplan. We zoeken mee naar formules en modellen die voor de sector duurzame effecten en inkomsten opleveren. museumPASSmusées is hier een voorbeeld van.

Met welke issues zijn jullie bezig?

Het aantal partners en eindgebruikers op het publiq-platform groeit snel. De verwachtingen van die partners en gebruikers ook. Bijgevolg gaat er bij publiq steeds meer zorg naar onze dienstverlening, zodat we kunnen bieden wat we beloofden. De aanwerving van een COO (operationeel directeur) kadert hier ook in.

Daarnaast gaat er, gezien het belang van de verzamelde gegevens en de profielen, veel aandacht naar de beveiliging en vertrouwelijkheid hiervan (security, privacy en GDPR).

Tot slot worden big data en insights sleutelbegrippen om de verzamelde data nog nuttiger te maken en eruit te leren.

Hoe zagen jullie de sector (en de eigen organisatie) evolueren?

We zien, onder meer door de digitalisering en het veranderend overheidsbeleid, steeds meer aandacht gaan naar de kenmerken en voorkeuren van het (potentiële) publiek. Ook het inkomstenmodel transformeert en eigen inkomsten worden, naast subsidiëring, steeds belangrijker. Maar het enthousiasme en engagement van medewerkers in de sector blijft erg groot. Werken in de vrijetijdssector is voor velen een passie, net zoals de dienstverlening aan het publiek. Dat is een vaste waarde.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be