Lezersdiensten UAntwerpen

META Nummer 2018/4

Lezersdiensten UAntwerpen

Geschreven door
Gepubliceerd op 02.05.2018

Wanneer werd de bibliotheek van UAntwerpen opgericht?

In 2003 was er de fusie van de drie Antwerpse universiteiten: UFSIA , UIA en RUCA. Daardoor werden de vroegere seminarie- en vakbibliotheken geïntegreerd in grotere bibliotheken op de vier campussen. Een van deze bibliotheken is die van de Stadscampus. Hier bevinden zich nu de collecties Humane en Sociale Wetenschappen, Ontwerpwetenschappen en de Bijzondere Collecties. Onze bibliotheek werd in 2007 uitgebreid en gerenoveerd.

Wat is jullie opdracht als team lezersdiensten en hoe vullen jullie die in?

Als team lezersdiensten zijn wij voor studenten, onderzoekers en externe bibliotheekgebruikers het eerste aanspreekpunt voor allerlei vragen. We krijgen een vastgelopen cursus ongeschonden uit het kopieerapparaat, maar weten evengoed raad bij moeilijkere opzoekingen in databanken. De zoektocht naar de juiste informatie is niet altijd evident en wij bieden bibliotheekgebruikers daarin graag ondersteuning. Zo organiseren we regelmatig introducties om (toekomstige) studenten wegwijs te maken in onze bibliotheek en in de informatie waarvan wij hen voorzien.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Wij hebben het LEAN-principe geïntegreerd in onze dagelijkse werking: we houden meerdere keren per week een kort werkoverleg met als doel de dienstverlening stapsgewijs en continu te verbeteren. Het gevolg is dat problemen sneller naar boven komen en vlotter gecommuniceerd worden aan het hele team, waardoor we samen aan een oplossing kunnen werken.

Tijdens het werkoverleg worden allerlei thema’s besproken. Het gaat in de eerste plaats over het verbeteren van werkprocessen maar ook andere dingen komen aan bod, zoals meer groen aan de balie.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

Sinds kort zetten we elke maand boeken rond een bepaald thema in de kijker. We merken dat dit aanslaat en krijgen hierop veel reactie. Momenteel werken we samen met de studentenvereniging AYO rond het thema black history. We hopen in de toekomst meer samenwerkingen aan te gaan met studenten en onderzoekers.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Aan onze balie hebben we een erg direct contact met de gebruikers, daar krijgen we onmiddellijk feedback. Daarnaast kan iedereen altijd bij ons terecht via de helpdesk of de live chatfunctie op de website. Studenten worden steeds mondiger en laten weten wanneer ze tevreden zijn, of juist niet.

Via jaarlijkse statistieken volgen we een aantal cijfers nauwgezet op: bezoekers, uitleningen, magazijnaanvragen, gebruik van de elektronische collectie, enz.

Verder proberen we via allerlei overlegorganen de vinger aan de pols te houden bij de studenten en onderzoekers. Wat hebben ze nodig en waarmee kunnen we hen van dienst zijn?

Overkoepelend vormen we met de Antwerpse hogescholen een Associatie. Samen doen we om de paar jaar een gebruikersonderzoek.

Wat maakt jullie team zo uniek?

We zijn een groep diverse karakters van verschillende leeftijden en met zeer uiteenlopende interesses, maar streven samen naar een goede dienstverlening. De bibliotheekbezoeker komt voor ons altijd op de eerste plaats. We kijken dan ook met een kritische blik naar onszelf en naar onze werking.

Een deel van ons team werkt deeltijds in andere diensten binnen de bibliotheek, zoals metadatabeheer. Deze kruisbestuiving zorgt voor een betere communicatie tussen de frontoffice en de back­office.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

De collectie op onze campus richt zich op Humane en Sociale Wetenschappen en de meeste teamleden hebben een opleiding in een humane of sociale richting. Er zijn echter enkele collega’s met een andere achtergrond. Eén van ons is naast bibliotheekmedewerker zelfs kapster. Deze mix zorgt ervoor dat we elkaar goed aanvullen.

Welke vaardigheden en interesses zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Het werk in de leeszalen is erg veelzijdig en afwisselend, dus je hebt veel vaardigheden nodig. Ons werk gaat verder dan enkel het vinden van een boek op de plank. Stressbestendig zijn is een must op drukke momenten en geduld is soms nodig om de vraag achter een vraag te ontdekken. Uiteraard komt klantvriendelijkheid op de eerste plaats.

  • Alle studenten en personeel van de Universiteit zijn automatisch ingeschreven in de bibliotheek. In 2017 hadden we in de bibliotheek van de Stadscampus 5.486 gebruikers die één of meerdere boeken ontleenden. Door de opkomst van de elektronische bibliotheek ligt het werkelijke aantal gebruikers nog hoger, al is het aantal gebruikers daarvan moeilijker te achterhalen
  • Collectie:
    Elektronische collectie: 129  databanken, 16.466 elektronische tijdschriften,2.800 e-books
    Fysieke collectie Stadscampus:
    Leeszaal: 337.677 boeken, 99.024 volumes tijdschriften
    Magazijn: 666.453 boeken, 182.401 volumes tijdschriften
  • Topstuk: De hoofdtelefoons gaan vlot over de balie. Bij de boeken springt er eentje echt bovenuit: Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden van professor Mortelmans.
  • Ons lievelingsstuk: Onze collectie is erg gevarieerd. Het is moeilijk om als groep een favoriet te kiezen.
  • Leukste compliment ooit gekregen: Het leukste compliment komt van een dagelijkse bezoeker: “Ik ben hier toch zo graag”.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be