Dankzij het succes van Pokemon GO (iOS, Android, gratis met in-app betalingen) is AR of Augmented Reality nu ook bij het grote publiek bekend. Toegevoegde realiteit zorgt ervoor dat een extra laag informatie op iets anders wordt geplaatst. Denk maar aan voetbaluitslagen of de score in een quiz die verschijnt bovenop het camerabeeld op tv. Met de opkomst van tablets en smartphones wordt AR ook steeds meer in mobiele toepassingen en apps gebruikt.
De IKEA-app (iOS, Android, gratis) heeft al enkele jaren een AR-toepassing ingebouwd. Wil je weten of een bepaalde kast mooi in je eigen woonkamer zou staan? Leg dan de IKEA-catalogus op de plek in je huis waar de kast moet komen, scan de plaats met je smartphone of tablet, en de kast verschijnt driedimensionaal, bovenop het beeld van je woonkamer.
In de spelindustrie is AR al enkele jaren populair, vooral op spelconsoles zoals de PlayStation. EyePet laat je bijv. toe om een virtueel huisdier op je tv te laten verschijnen, terwijl je ook jezelf ziet, en je het beestje kan aaien en ermee spelen. De Toys-to-life zijn een echt succes, met reeksen zoals Skylanders, Amiibo en Disney Infinity, waarbij kleine fysieke actiefiguurtjes tot leven komen in het spel.
Ook in de boekensector wordt er geëxperimenteerd met AR. In 2012 startte Sony met Wonderbook, een reeks games waarbij een boek virtueel wordt omgezet in een digitaal verhaal en spel, met o.a. het Book of Spells, gebaseerd op de Harry Potter reeks. Probeer ook zeker Alex de Astronaut eens. Bij het fysieke boek hoort een gratis app (iOS, Android), waarmee het astronautje in 3D verschijnt bovenop het boekje en interageert met de kinderen. Een aanrader voor elke bib!
Meer info en nuttige apps vind je op de website van Bibidee.