Musea delen expertise om digitale collecties te beheren

META Nummer 2016/5

Musea delen expertise om digitale collecties te beheren

Geschreven door
Gepubliceerd op 01.06.2016
Digitaal Erfgoeddepot Museumstichting biedt IT-infrastructuur aan derden Hoe tonen we de collectiestukken van het Modemuseum in deze digitale tijden aan een groot publiek? Kunnen we foto’s uit de collectie van het Fotomuseum ook via digitale weg aan onderzoekers aanbieden? En valt het systeem van digitaal bewaren dat we voor ‘onze’ musea gebruiken in te zetten voor anderen met een collectie? Het zijn enkele van de vragen bij ‘het plan’ van Provincie Antwerpen om haar digitaal depot breder in te zetten. Vandaag De drie Provinciale musea MoMu, FOMU en DIVA beheren sinds 2015-2016 samen een digitaal depot voor hun digitale erfgoedcollecties. Het beheer van de collecties gebeurt in een Digital Asset Management System (DAMS), terwijl het duurzaam bewaren en het toegankelijk houden van de collecties gebeurt door het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA). De collecties kunnen via het DAMS in connectie worden gezet met alle mogelijke digitale toepassingen. Met een businessplan voor het digitaal erfgoeddepot wil de Provincie haar voortrekkersrol in digitale cultuur blijven vervullen en doorgeven voor de toekomst. Het plan Naar aanleiding van de afslanking van de provincies zal de Museumstichting het algemeen management van de drie musea overnemen. Het digitaal erfgoeddepot maakt deel uit van de centrale werking van de Museumstichting. Eén van de toekomstige ambities is het delen van onze IT-infrastructuur en expertise met o.m. de creatieve sector. In de komende weken en maanden onderzoeken we samen met Flanders DC hoe het digitaal erfgoeddepot mogelijk ter beschikking kan worden gesteld van de diverse partners waar de drie musea nu reeds mee samenwerken. Denk aan ontwerpers, fotografen, onderzoekers. Ook organisaties uit de museum- en erfgoedsector of de creatieve economie kunnen mogelijke partners worden in deze internationale museumcontext. Cruciale vragen. Hoe balanceren we het aanbod van onze IT-infrastructuur en collectie-expertise uit in een kostenmodel? Delen we louter de kosten voor software, storage & hosting? Welke waarde heeft onze expertise rond digitaliseren en databeheer? Hoe verhouden we ons naar private partners versus publieke partners? En welke win win situaties bekomen we voor zowel de Museumstichting als de partners? Oproep Het mag duidelijk zijn dat we volop brainstormen in aanloop naar een businessplan later dit jaar. Wie interesse heeft, relevante ervaringen wil delen of graag meedenkt, mag altijd contact opnemen met Wim Verhulst projectcoördinator e-cultuur bij Provincie Antwerpen op wim.verhulst@provincieantwerpen.be.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be