Wanneer fictie en gaming elkaar vinden

META Nummer 2015/3

Wanneer fictie en gaming elkaar vinden

Geschreven door Ilse Depré
Gepubliceerd op 01.04.2015
‘Interactive fiction’ of ‘gamebooks’, zo noemt men verhalen die niet lineair verteld worden, maar waarbij de lezer op bepaalde plekken in het verhaal keuzes moet maken, die het verdere verloop bepalen. Het genre ontstond op papier (Choose Your Own Adventure-reeks), maar kreeg in de jaren tachtig een extra boost online via het gebruik van hyperlinks (Addventure) en de vele ‘text adventure’ pc-games (Zork). Voor wie nostalgisch terugdenkt aan die tijd, is er nu Frotz (iOS, gratis). De app bevat tientallen interactieve verhalen, waarbij je als speler het verloop aanstuurt via tekstcommando’s. Ben je uitgelezen/uitgespeeld, dan kan je heel wat extra verhalen inladen in Z-code, de standaard onder de tekstavonturen. Ben je toch eerder visueel ingesteld, probeer dan het indie game Framed (iOS, betalend) eens uit. In dit puzzelgame wissel je stripfragmenten met elkaar om zo het hoofdpersonage zonder kleerscheuren doorheen het verhaal te loodsen. In plaats van de actie van het personage te veranderen, zoals in klassieke games (lopen, springen, bukken, schieten, …) speel je hier met de context van de scènes. Deze unieke ‘gameplay’ en de sfeervolle jazzmuziek zorgen voor een bijzondere belevenis.

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be