Bibliotheekweek wordt 30

META Nummer 2014/5

Bibliotheekweek wordt 30

Geschreven door
Gepubliceerd op 01.06.2014
30 jaar bibliotheekweek is de voorbije maanden het voorwerp geweest van flink wat denk- en zoekwerk. Centraal stond de vraag: kan het ook anders? En beter? Is niet het ogenblik gekomen om de publiekscampagne – die de Bibliotheekweek is – te herdenken naar een nieuw concept, waar de professionals, maar ook de (potentiële) klanten nauw bij betrokken zijn? Het debat op Kenniskantoor toonde verschillende pistes: een week, een najaarscampagne of kunnen we het niet verder alleen? Het antwoord is alles tegelijk. Met ‘iedereen bibliothecaris’ gaan we ver in de co-creatie-gedachte. Niet alleen de sector denkt en doet mee, ook de gebruiker geeft mee vorm aan de nieuwe campagne. Thuis in de bib was de baseline voor de Bibliotheekweek 2013, en we houden die aan. Het co-creatie-perspectief focuste toen vooral op de professional: verbeteren van het materiaal, opbouwen van de ideeënvalies, delen van professionele kennis en ervaring. In 2013 stond de kennis van de professional centraal, in 2014 nemen we ook de gebruiker mee. Kennis bezit iedereen, tel daar de expertise van de bibliotheekmedewerker als kennisbemiddelaar bij, en de bib als een thuis voor iedereen. Zo krijg je de ingrediënten voor ‘Iedereen bibliothecaris’. Wie zich ergens thuis voelt, durft er ook zijn gedacht zeggen. Zijn passie en wijsheid delen. En neemt zo een rol op in kennisdeling en empowerment, waar de bib van oudsher in uitblinkt. De campagne spoort gebruikers aan om te kandideren: meld u als bibliothecaris voor een week. Een leuk voorstel, een gepassioneerd verhaal, een uit de hand gelopen hobby … alles kan. Deel uw passie in de bib, breng uw vrienden mee en voel er u thuis. De Bibliotheekweek (11 tot 19 oktober) fungeert als startmoment, maar de campagne loopt nog maanden door. ‘Iedereen bibliothecaris’ is meer een virale, dan een affiche-campagne, al kan elke bib dat voor zichzelf beslissen: het materiaal is voorhanden. BV’s zorgen voor de nodige media-aandacht, al is in deze format iedereen BV: een Belangrijke Vertegenwoordiger van kennis in de bib. Zo wordt de bib van de toekomst een gedeelde verantwoordelijkheid van professionals en gebruikers. Een publieke plek van kennis en ontmoeting waar mensen met uiteenlopende expertise elkaar versterken. Want de bib is er voor iedereen, daarom willen we ze samen maken. Heb je vragen over hoe de campagne in jouw bib vorm kan krijgen? Neem contact met Herlinde.devos@locusnet.be, of surf naar www.locusnet.be

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be