In de supermarktbibliotheek is het echte leven voelbaar. Neus en oren leiden er naar het juiste plekje en rekje. Ze slaan er de klanten plat met voordelen die hen er wel moeten van overtuigen dat hun bibliotheek de beste is. Waarom uw boekentempel niet omtoveren tot een florissante bazaar?
Creëer meer sfeer. Zet een muziekje op. Wedden dat het draaien van die chansons de uitleen van uw Franstalige boeken een boost zal geven?
Doe iets met geur. Een goedgekozen parfumkaars lokt de klanten blindelings richting boekenkast ‘Spiritualiteit en Esoterie'. Op vrijdagavond en zaterdagvoormiddag zorgt u ervoor dat er iets te proeven valt in de buurt van uw assortiment kookboeken. U bent bang dat u daarmee een clientèle van profiteurs aantrekt? Vrees niet. Deel ‘Extra Verlenging'-kaarten uit. Niet cumuleerbaar en maximum één verlenging per ticket.
Investeer in een intercom. "Reservering 546 is klaar aan de boekhouwerij." Werk met Rode Boetes, of Groene. Als iemand er in een andere bibliotheek goedkoper vanaf komt, betaalt u het verschil terug.
Mag het iets meer zijn? Ontwikkel een Servicebarometer. Zo kan de klant zelf het verschil volgen in dienstverlening met andere bibliotheken uit de streek. Bij u vindt hij zoveel meer vakmanschap tegen onklopbare voorwaarden.
Voorzie een dvd MaxiPack: Hoe meer kijkbuiskinderen op de sofa, hoe meer films het gezinshoofd mag lenen uit uw bibliotheek. Let wel, OP = OP. Aanbod tijdelijk geldig.
Introduceer Select & Go: Laat de klanten klikken en hun boeken oppikken aan het afhaalpunt.
Lanceer BibDirect: De klanten winnen tijd doordat u voor hen een keuze maakt. Wie 10 stempels spaart, krijgt de 11e bestelling gratis.
Kortom, de bibliotheekkaart is goud waard!
Hoor ik u protesteren? U verkoopt geen sla, tomaten, meubilair of ondergoed? Nee. Zelfs boeken verkoopt u niet. Geen oude en geen nieuwe. Dan hebt u helemaal geen model vol winstgevende trucs nodig. Toch?