Tot 2009 was het gebruik van het centrale VirLib-adres voorbehouden voor betalende klanten. Vanaf 2010 kan elke Impala-bibliotheek van dit centrale adres gebruik maken. Dat verklaart meteen de sprong die het aantal e-leveringen maakte van 19.033 in 2009 tot 29.797 in 2010. Daarnaast werden en worden documenten afgeleverd op lokale e-mailadressen. Hoewel Impala hiervan geen kennis heeft, kan men wel stellen dat in 2010 meer dan drie vierde van alle fotokopieën van artikelen op elektronische wijze werden geleverd.
De elektronische leveringen stellen nieuwe vragen in verband met het auteursrecht. Een fotokopie maken kan op basis van de zogenaamde uitzonderingen voor de privékopie en deze voor onderwijs en onderzoek. Maar hoe zit het met het auteursrecht en de elektronische kopie? Sommige juristen zijn van oordeel dat het toesturen van een e-kopie moet gekarakteriseerd worden als een mededeling aan het publiek. In dat geval valt zo een e-kopie onder het verbodsrecht en zou dit enkel kunnen via een voorafgaandelijke toestemming van de rechthebbenden. Maar evengoed kan gepleit worden dat dit valt onder de uitzondering voor de privékopie. Er wordt namelijk geen databank aangelegd waaruit het publiek zijn kopieën zou kunnen kiezen. En in alle geval is de e-kopie niets anders dan de vroegere fotokopie. Alleen komt de e-kopie sneller toe bij de aanvrager door gebruik te maken van moderne ICT-middelen.
Bestellen en leveren aan eindgebruikers
Impala is een bestelsysteem voor bibliotheken, niet voor eindgebruikers. Toch hebben enkele Impala bibliotheken een uitbreiding voor eindgebruikers opgezet. Voor de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Hasselt werd een toepassing ontwikkeld waarmee eindgebruikers elektronisch IBL-aanvragen kunnen plaatsen en opvolgen⁶. De belangrijkste functies zijn:
- identificatie van gebruiker op basis van naam en paswoord
- betaling cash of via facultaire kredieten
- plaatsing van aanvragen via de UA-catalogus, via link resolver in een databank of als vrije aanvraag
- valideren van de aanvraag door de bibliotheek
- feedback naar de eindgebruiker via e-mail over de status van de aanvraag
- feedback via de website van de bibliotheek
- elektronische levering aan de eindgebruiker
- financiële afhandeling bij betaling via facultaire kredieten.
Bibliotheekgebruikers van de Universiteit Antwerpen zijn gedurende de laatste jaren erg vertrouwd geraakt met deze toepassing: nagenoeg alle aanvragen worden door de eindgebruikers zelf elektronisch ingediend. Men mag aannemen dat dit ook zo is in andere universiteitsbibliotheken.
Kritische succesfactoren: betrouwbaarheid, eenvoud en lage kosten
Een recente studie over IBL in de Universiteit Gent zegt het klaar en duidelijk: vergeleken met andere systemen vinden bibliothecarissen dat het weinig inspanningen vergt om Impala te leren gebruiken en dat het gebruik ervan zeer eenvoudig is. Het systeem is daarenboven erg betrouwbaar en het spaart tijd en kosten⁷. Dit zijn de kritische succesfactoren van Impala.
Eenvoud
Het gebruik van Impala is eenvoudig aan te leren binnen de twee uur. Gebruikers kunnen meteen na de opleiding aan de slag. Impala is goed gedocumenteerd met een handleiding in het Nederlands en Frans. De helpdesk staat ter beschikking tijdens de werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Gebruikers hebben enkel een browser nodig om zich via het web aan te melden. De toepassing is drietalig (Nederlands, Frans en Engels) en aanvragen worden indien nodig onderling uitgewisseld met andere IBL-systemen.
Impala geeft duidelijke informatie over de status van de aanvraag en de doorlooptijd van de diverse onderdelen in het IBL-proces:
- van bestelling door de aanvragende bibliotheek tot de mededeling succes door de leverende bibliotheek
- van verzending door de leverende bibliotheek tot bevestiging van ontvangst in de aanvragende bibliotheek
- van bestelling door de aanvragende bibliotheek tot de melding mislukt door de leverancier.
Op basis van de informatie aanwezig in Impala kan een IBL-dienst aan de lezer feedback geven over de status van zijn/haar aanvraag.
Betrouwbaarheid
Het Impala systeem is volcontinu beschikbaar, 7 dagen per week en 24 uur per dag, behoudens onderbrekingen voor onderhoud of netwerkproblemen.
Kosten
De instapkosten voor aansluiting en opleiding zijn laag (250 euro). Er moet geen jaarlijkse fee worden betaald. Aangesloten bibliotheken betalen voor elke geslaagde aanvraag een transactiekost van 0,61 euro (de transactiekost volgt de evolutie van de posttarieven voor genormaliseerde zending). Mislukte aanvragen worden niet aangerekend.
Clearinghouse
Bovenop de Impala transactiekost betalen bibliotheken aan elkaar voor de geleverde documenten. Wetenschappelijke bibliotheken hanteren tarieven die in een ver verleden zijn vastgelegd door de Nationale Conferentie van Universitaire Hoofdbibliothecarissen. De Vlaamse openbare bibliotheken rekenen elkaar geen leveringskosten aan voor boeken.
Het centrale clearinghouse maakt de onderlinge verrekening van de kosten voor levering van documenten tussen Belgische bibliotheken zeer eenvoudig. Bibliotheken hoeven elkaar geen individuele facturen toe te sturen. Via het clearinghouse ontvangt elke bibliotheek per trimester één factuur of creditnota voor haar globale IBL-verkeer via Impala.
Toekomst
Impala kan in 2011 haar twintigste verjaardag in schoonheid vieren. Het heeft gezorgd voor de nodige structuur in het chaotische en trage IBLverkeer in België. De toepassing staat garant voor een hoge kwaliteitsservice met een uitstekend honoreringspercentage en snelle leveringstijden. Dit is in eerste instantie het resultaat van de dagelijkse inspanningen van de 620 Impala partners, die de auteurs van dit artikel daarvoor willen danken.
Impala heeft zich weten stand te houden in een informatielandschap dat de laatste twintig jaar drastisch wijzigde met de komst van elektronische informatiebronnen die snel, overal en altijd toegankelijk zijn en waarvan de kosten meestal niet door de eindgebruiker maar door haar/ zijn instelling of de overheid, worden gedragen. Het aantal aanvragen voor tijdschriftartikelen is sterk gedaald sinds 2001, maar het aantal leenaanvragen voor boeken – hoofdzakelijk geplaatst door openbare bibliotheken – heeft dit verlies voor een deel gecompenseerd.
De toekomst van Impala ziet er minder rooskleurig uit. De beschikbaarheid van nog meer e-tijdschriften ook in de humane en sociale wetenschappen, openaccesspublicaties, e-boeken, projecten rond digitalisering van oudere boeken – met name Google Books – zorgen ervoor dat gebruikers minder afhankelijk zullen worden van IBL-diensten. Documentlevering wordt daardoor minder belangrijk en nieuwe nog strengere maatregelen met betrekking tot auteursrecht kunnen deze tendens nog versterken. Het leenverkeer van boeken zal nog stand houden gedurende de komende jaren. De rol van Impala is nog niet uitgespeeld, maar een hoofdrol in dit gewijzigde landschap is voor haar niet meer weggelegd.
¹ LINE, Maurice, National interlending systems: a comparative study of existing systems and possible models, Paris, 1980, 134p.
² WOODS, Bronwen en IRELAND, Michael, ‘eBook loans- an e-twist on a classic interlending service’, in: Interlending & Document Supply, 36 (2008) 2, p. 105-115.
³ GOEDEME, Guido en VANDERPIJPEN, Willy, ‘De federale overheidsbibliotheken’, in: Bibliotheek- & archiefgids, 85 (2009) 1, p. 53-56.
⁴ VAN BORM, Julien, ‘To Russia with love. Copeter: an European Union project in St. Petersburg for library co-operation in general, ILDS in particular’, in: Interlending & Document Supply, 32 (2004) 3, p. 159-163.
⁵ CORTHOUTS Jan, VAN BORM, Julien en PHILIPS, Richard, ‘VirLib: elektronische documentleverantie in Impala’, in: Bibliotheek- & archiefgids, 76 (2000) 3, p. 14-21.
⁶ CORTHOUTS, Jan, ‘Documentleverantie in een elektronische omgeving’, in Bibliotheek- & archiefgids, 73 (1997) 5, p. 171-176.
⁷ VAN BORM, Julien, IBL in tijden van just in time: Een doorlichting van het IBL in de bibliotheken van de UGent, Gent, Universiteitsbibliotheek, 2010, 88p.