Media zijn alomtegenwoordig en onze blik op de wereld wordt erdoor bepaald. Nieuwe media zijn volop in opmars en genereren een immense diversiteit aan platformen. Deze bieden heel wat voordelen op het vlak van communicatie en informatie, maar eveneens heel wat uitdagingen. Mediavaardigheden zijn dan ook noodzakelijk om te kunnen functioneren in de hedendaagse maatschappij. Het is immers niet steeds eenvoudig om zich in deze virtuele wereld te bewegen. Wat hip was vandaag, heeft morgen alweer afgedaan. Dus waar zet je op in? En wat met de informatie die geproduceerd wordt? Aangezien iedereen producent wordt, is de controle ver te zoeken. Hierdoor is een kritische houding noodzakelijk voor elke burger.
Mediawijsheid is dus onontbeerlijk. Deze term duidt op "het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemediatiseerde wereld." Mediawijsheid is echter niet het enige begrip dat circuleert met betrekking tot de omgang met nieuwe media: nieuwe geletterdheid, mediageletterdheid, digitale geletterdheid, media-educatie, informatievaardigheden, digitale kloof tweede graad enz. Iedereen die geïnteresseerd is in deze problematiek, wordt om de oren geslagen met een overvloed van begrippen. Elk begrip heeft ook zijn eigen rijkdom en nuanceverschillen.
Enerzijds biedt het traject ‘Mediacoach' een theoretisch kader om te starten met diverse media binnen de eigen werking. Anderzijds ligt de focus van deze opleiding vooral op het realiseren van concrete activiteiten. Zo wordt er inspiratie aangereikt door het tonen van goede praktijkvoorbeelden en leert men zelfstandig een project opzetten binnen de eigen setting. Een media coach fungeert ook als aanspreekpunt binnen de eigen werking voor de pedagogische aanpak van het thema multimedia. Deze opleiding richt zich tot bibliotheken, het onderwijs, socio-culturele organisaties en het jeugdwerk. Kruisbestuiving tussen de verschillende sectoren wordt ook aangemoedigd tijdens het traject. De opleiding bestaat uit een algemeen gedeelte en enkele specifieke keuzemodules. In het schooljaar 2011-2012 gaat het eerste traject van start.