Een klantgericht bibliotheekconcept

BAG Nummer 2003/1

Een klantgericht bibliotheekconcept

Geschreven door Edwin Van Troostenberghe
Gepubliceerd op 01.01.2003
Een fundamenteel nieuw concept rond informatiebemiddeling in openbare bibliotheken bestaat erin de klant te benaderen vanuit de context waarin zijn vraag ontstaan is. Als de bibliothecaris die context kent, kan hij de klant adequater bij de juiste informatiebron brengen. Daarvoor moeten de contexten, de vragen, de bronnen en de informatiebemiddelaars in kaart worden gebracht, en moeten zoekstrategieƫn ontwikkeld worden, of trajecten die gevolgd kunnen worden bij de meest gestelde vragen. De auteur ontwikkelde daartoe een trechtertheorie, een manier om de klant te helpen zijn vraag te preciseren en hem zo bij de juiste bronnen te brengen.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be