Van bibliotheek naar studielandschap naar kennislogistiek centrum

BAG Nummer 2002/3

Van bibliotheek naar studielandschap naar kennislogistiek centrum

Geschreven door Hilde Sels, Myriam Lemmens
Gepubliceerd op 01.03.2002
In een bibliotheek stond en staat het beheer en het toegankelijk maken van informatie centraal. In een studielandschap primeert het verwerken van die informatie tot en met de presentatie. Een kennislogistiek centrum gaat nog een stap verder en legt de nadruk op het verspreiden van informatie over de hele campus en zelfs daarbuiten, naar de desktop van de student. Het accent verschuift van collectie naar connectie. De veranderende onderwijsvisie (met leren dat minder aan plaats en tijd is gebonden) vormt de basis voor de functionele ontwikkeling van het studielandschap. Anderzijds maakt de technologische evolutie in de bibliotheken het veranderingsproces in de leersystemen mee mogelijk. Vandaar dat onderwijskundigen en bibliothecarissen samen moeten nadenken over het concept bibliotheek. De hogeschoolbibliotheken van Mechelen en Eindhoven streven ernaar een kennislogistiek centrum te worden. Er is een gezonde mix van gedrukte informatie en de nieuwe digitale informatiestructuur, waarbij de bibliotheek virtueel ter beschikking komt te staan van de student. De student leert er met informatie om te gaan en informatievaardigheden te ontwikkelen.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be