In een bibliotheek stond en staat het beheer en het toegankelijk maken van informatie centraal. In een studielandschap primeert het verwerken van die informatie tot en met de presentatie. Een kennislogistiek centrum gaat nog een stap verder en legt de nadruk op het verspreiden van informatie over de hele campus en zelfs daarbuiten, naar de desktop van de student. Het accent verschuift van collectie naar connectie. De veranderende onderwijsvisie (met leren dat minder aan plaats en tijd is gebonden) vormt de basis voor de functionele ontwikkeling van het studielandschap. Anderzijds maakt de technologische evolutie in de bibliotheken het veranderingsproces in de leersystemen mee mogelijk. Vandaar dat onderwijskundigen en bibliothecarissen samen moeten nadenken over het concept bibliotheek. De hogeschoolbibliotheken van Mechelen en Eindhoven streven ernaar een kennislogistiek centrum te worden. Er is een gezonde mix van gedrukte informatie en de nieuwe digitale informatiestructuur, waarbij de bibliotheek virtueel ter beschikking komt te staan van de student. De student leert er met informatie om te gaan en informatievaardigheden te ontwikkelen.