Eén op tien ouders in Vlaanderen is laaggeletterd. Dat betekent dat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of ICT-gebruik. Vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en participeren in de maatschappij. Die vaardigheden zijn ook cruciaal om je kinderen te helpen groeien en ontwikkelen.
De Week van de geletterdheid focust dit jaar op het versterken van ouders. Door geletterdheidsvaardigheden van ouders te verbeteren, versterk je hen én hun kinderen. Zo voorkom je dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven.
De inspiratiedag is er voor iedereen die werkt met ouders, zoals medewerkers van centra voor basiseducatie, bibliotheken, Kind en Gezin, Huizen van het Kind, kinderopvang, enz. We tonen goede praktijken en inspirerende voorbeelden over het versterken van ouders. Je kan ze daarna toepassen in je eigen organisatie.
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Je kunt inschrijven tot uiterlijk woensdag 30/01/2019 om 23u59. Het aantal plaatsen is beperkt tot 60.
Kun je niet op deze dag deelnemen? Ook in Gent en Brussel vindt een inspiratiedag plaats.
Onthaal
Verwelkoming
Werken aan geletterdheid met ouders – een versterkende aanpak. De centra voor basiseducatie en een ambassadeur in geletterdheid aan het woord.
Workshopsessie 1
1.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft
Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar!
Wat mag je verwachten?
Na de workshop:
• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;
• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;
• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.
Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be.
Schrijf je je in voor 1.1 van workshopsessie 1? Dan moet je je ook voor 2.1 van workshopsessie 2 inschrijven.
1.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid
Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.
1.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders
Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.
1.4 Moedergroep: aanbod op maat
CBE Limino, Huis van het Kind Campus O3, Kind en Gezin, kinderdagverblijf Wombat
Doelgroep: anderstalige moeders met jonge kinderen (0 tot 2,5 jaar)
Dit project betekent een wereld van verschil voor laaggeletterde, anderstalige moeders, die de stap naar een taalaanbod nog niet kunnen of willen zetten, door hun jonge kinderen. Ze doorbreken hun isolement, leren het Nederlands dat ze nodig hebben in hun rol als moeder, krijgen vertrouwen in de kinderopvang en ondersteuning in hun zorg en opvoeding. Na afloop van de moedergroep vervolgen de moeders hun leertraject in het reguliere aanbod van CBE Limino. Ze kennen voor hun kinderen ook de weg naar een kinderdagverblijf, de verschillende ondersteunende diensten en vrije tijd initiatieven.
1.5 Boek op bezoek – Lommel
Sara Kaya en Goele Kerkhof van de integratiedienst van Huis van de Wereld uit Lommel komen hun project ‘Boek op Bezoek Lommel’ voorstellen. Zij verzamelen vrijwilligers en geven hen vorming. Die vrijwilligers gaan dan naar Lommelse gezinnen om samen thuis voor te lezen bij gezinnen waar geen voorleescultuur heerst. Zo laat je hen proeven van het plezier van voorlezen. Ze werken hiervoor samen met het lokale onderwijsveld.
Workshopsessie 2
2.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft
zie 1.1. Schrijf je je in voor 2.1? Dan moet je je ook voor 1.1 van workshopsessie 1 inschrijven.
2.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid
Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.
2.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders
Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.
2.4 Moedergroep: aanbod op maat
CBE Limino, Huis van het Kind Campus O3, Kind en Gezin, kinderdagverblijf Wombat
Doelgroep: anderstalige moeders met jonge kinderen (0 tot 2,5 jaar)
Dit project betekent een wereld van verschil voor laaggeletterde, anderstalige moeders, die de stap naar een taalaanbod nog niet kunnen of willen zetten, door hun jonge kinderen. Ze doorbreken hun isolement, leren het Nederlands dat ze nodig hebben in hun rol als moeder, krijgen vertrouwen in de kinderopvang en ondersteuning in hun zorg en opvoeding. Na afloop van de moedergroep vervolgen de moeders hun leertraject in het reguliere aanbod van CBE Limino. Ze kennen voor hun kinderen ook de weg naar een kinderdagverblijf, de verschillende ondersteunende diensten en vrije tijd initiatieven.
2.5 Boek op bezoek – Lommel
Sara Kaya en Goele Kerkhof van de integratiedienst van Huis van de Wereld uit Lommel komen hun project ‘Boek op Bezoek Lommel’ voorstellen. Zij verzamelen vrijwilligers en geven hen vorming. Die vrijwilligers gaan dan naar Lommelse gezinnen om samen thuis voor te lezen bij gezinnen waar geen voorleescultuur heerst. Zo laat je hen proeven van het plezier van voorlezen. Ze werken hiervoor samen met het lokale onderwijsveld.
Koffiepauze
Workshopsessie 3
3.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft
Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar!
Wat mag je verwachten?
Na de workshop:
• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;
• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;
• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.
Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be.
Schrijf je je in voor 3.1 van workshopsessie 3? Dan moet je je ook voor 4.1 van workshopsessie 4 inschrijven.
3.2 Werken met Wablieft-boeken
In deze workshop maak je kennis met het boekenaanbod van Wablieft. De Wablieft-boeken zijn vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen, beginnende lezers. Ze zijn boeiend, spannend, interessant ... en geschreven door bekende auteurs. Een ideaal middel om de geletterdheidsvaardigheden van ouders te versterken.
De workshop maakt wegwijs in de verschillende niveaus en de thema's die in de boeken aan bod komen. Zo kan je samen met de ouder op zoek naar een boek waar hij of zij sowieso leesplezier aan zal beleven!
3.3 Creagroep Kaza Koala
CBE Limburg Zuid en Kaza Koala Hasselt
Doelgroep: anderstalige moeders
In een speciale module organiseerden de moeders van de crèche een tentoonstelling met zelfgemaakte kunstwerken. Zo ontwikkelden ze niet alleen creativiteit en leerden ze nieuwe technieken met textiel, papier en keramiek. De organisatie van de expo schaafde ook hun wiskundevaardigheden bij: ze moesten zelf het budget bijhouden en alle kunstwerken in de ruimte laten passen. Mensen ontvangen en rondleiden op de expo, was goed voor hun Nederlands. Het project vergrootte hun zelfwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel.
3.4 Thuis in Taal
LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.
Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.
Workshopsessie 4
4.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft
Zie 3.1. Schrijf je je in voor 4.1 van workshopsessie 4? Dan moet je je ook inschrijven voor 3.1 van workshopsessie 3.
4.2 Werken met Wablieft-boeken
In deze workshop maak je kennis met het boekenaanbod van Wablieft. De Wablieft-boeken zijn vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen, beginnende lezers. Ze zijn boeiend, spannend, interessant ... en geschreven door bekende auteurs. Een ideaal middel om de geletterdheidsvaardigheden van ouders te versterken.
De workshop maakt wegwijs in de verschillende niveaus en de thema's die in de boeken aan bod komen. Zo kan je samen met de ouder op zoek naar een boek waar hij of zij sowieso leesplezier aan zal beleven!
4.3 Creagroep Kaza Koala
CBE Limburg Zuid en Kaza Koala Hasselt
Doelgroep: anderstalige moeders
In een speciale module organiseerden de moeders van de crèche een tentoonstelling met zelfgemaakte kunstwerken. Zo ontwikkelden ze niet alleen creativiteit en leerden ze nieuwe technieken met textiel, papier en keramiek. De organisatie van de expo schaafde ook hun wiskundevaardigheden bij: ze moesten zelf het budget bijhouden en alle kunstwerken in de ruimte laten passen. Mensen ontvangen en rondleiden op de expo, was goed voor hun Nederlands. Het project vergrootte hun zelfwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel.
4.4 Thuis in Taal
LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.
Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.
4.5 Medianest – mediawijze (groot)ouders
Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.
Broodjeslunch en uitwisselmoment