Wie niet mee is, is gezien. Inspiratiedag geletterdheid (Gent)

Wie niet mee is, is gezien. Inspiratiedag geletterdheid (Gent)

Schrijf je in

Hoe bereik je ouders? Hoe weet je dat ouders laaggeletterd zijn? En hoe versterk je hen in hun geletterdheid?

Datum vrijdag 8 februari 2019
Locatie Virginie Lovelinggebouw (VAC Gent) Toon op kaart
Organisator Departement Onderwijs en Vorming

Eén op tien ouders in Vlaanderen is laaggeletterd. Dat betekent dat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of ICT-gebruik. Vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en participeren in de maatschappij. Die vaardigheden zijn ook cruciaal om je kinderen te helpen groeien en ontwikkelen.

De Week van de geletterdheid focust dit jaar op het versterken van ouders. Door geletterdheidsvaardigheden van ouders te verbeteren, versterk je hen én hun kinderen. Zo voorkom je dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven.

De inspiratiedag is er voor iedereen die werkt met ouders, zoals medewerkers van centra voor basiseducatie, bibliotheken, Kind en Gezin, Huizen van het Kind, kinderopvang, enz. We tonen goede praktijken en inspirerende voorbeelden over het versterken van ouders. Je kan ze daarna toepassen in je eigen organisatie.

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Je kunt inschrijven tot uiterlijk woensdag 30/01/2019 om 23u59. Het aantal plaatsen is beperkt tot 60.

Kun je niet op deze dag deelnemen? Ook in Hasselt en Brussel vindt een inspiratiedag plaats.

Bekijk het programma:

09u00

Onthaal

09u30

Verwelkoming

09u40

Werken aan geletterdheid met ouders – een versterkende aanpak. De centra voor basiseducatie en een ambassadeur in geletterdheid aan het woord.

10u00

Workshopsessie 1

1.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft

Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar! 

Wat mag je verwachten?

Na de workshop:

• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;

• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;

• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.

Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be

Schrijf je je in voor 1.1 van workshopsessie 1? Dan moet je je ook voor 2.1 van workshopsessie 2 inschrijven.

 

1.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid

Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.

 

1.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders

Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.

 

1.4 Inloopteam De Sloep en CBE Gent – Peuterpraat

Doelgroep: anderstalige ouders in kansarmoede

Dit educatief programma ondersteunt ouders bij de aanpak en opvoeding van hun kind. Peuterpraat vond achtmaal plaats in oktober en november 2011 in opeenvolgende bijeenkomsten van telkens 2,5 uur. Verschillende thema’s kwamen aan bod. Speciale aandacht gaat naar taalstimulering, waarmee een bijdrage aan preventie van laaggeletterdheid beoogd wordt. Bij de uitvoering van het programma werden zoveel mogelijk drempels aangepakt: selectie van inhoud, keuze van methodieken, plaats van uitvoering, systematische ondersteuning door tolken ...

 

1.5 Kinderopvang ’t Kadeeken – Ninove

Doelgroep: medewerkers kinderopvang

Hoe ondersteun je kinderen en ouders in hun taalontwikkeling en draag je bij aan hun mate van geletterdheid? We gingen eerst na hoe er in het algemeen met diversiteit wordt omgegaan en welke rol taal daarin speelt. Op basis daarvan en een aantal theoretische inzichten over geletterdheid en taalontwikkeling, probeerden we een taalbeleid op te

stellen. In een latere fase vertaalden we dit naar een aantal algemene regels en goede praktijken die het kinderdagverblijf kon implementeren.

De goede praktijken die aan bod kwamen waren:

• ouders begeleiden bij het aanmaken van online dossiers;

• het opstellen van brochures en briefwisseling in klare taal;

• structuur verwelkoming in het Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO);

• gebruik van pictogrammen in het kinderdagverblijf;

• hoe taalkundig omgaan met vragen of problemen.

 

1.6 Wel in je vel – Huis van het Kind Sint-Niklaas

Doelgroep: anderstaligen – allochtone mama’s, alle niveaus Nederlands zijn mogelijk, kinderen mogen meekomen

Eén keer per week komen cursisten samen met hun kind in de mamagroep. Daar maken ze kennis met nuttige plaatsen en diensten in Sint-Niklaas. We spelen in op de noden van de mama’s zelf. Ze krijgen informatie over dingen die nieuw zijn voor hen. Tegelijk oefenen ze ook hun Nederlands. Elke mama op haar eigen taalniveau. Het geeft hen een sociaal netwerk en ze voelen zich beter in hun vel.

10u40

Workshopsessie 2

2.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft

zie 1.1. Schrijf je je in voor 2.1? Dan moet je je ook voor 1.1 van workshopsessie 1 inschrijven.

 

2.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid

Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.

 

2.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders

Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.

 

2.4 Inloopteam De Sloep en CBE Gent – Peuterpraat

Doelgroep: anderstalige ouders in kansarmoede

Dit educatief programma ondersteunt ouders bij de aanpak en opvoeding van hun kind. Peuterpraat vond achtmaal plaats in oktober en november 2011 in opeenvolgende bijeenkomsten van telkens 2,5 uur. Verschillende thema’s kwamen aan bod. Speciale aandacht gaat naar taalstimulering, waarmee een bijdrage aan preventie van laaggeletterdheid beoogd wordt. Bij de uitvoering van het programma werden zoveel mogelijk drempels aangepakt: selectie van inhoud, keuze van methodieken, plaats van uitvoering, systematische ondersteuning door tolken ...

 

2.5 Kinderopvang ’t Kadeeken – Ninove

Doelgroep: medewerkers kinderopvang

Hoe ondersteun je kinderen en ouders in hun taalontwikkeling en draag je bij aan hun mate van geletterdheid? We gingen eerst na hoe er in het algemeen met diversiteit wordt omgegaan en welke rol taal daarin speelt. Op basis daarvan en een aantal theoretische inzichten over geletterdheid en taalontwikkeling, probeerden we een taalbeleid op te

stellen. In een latere fase vertaalden we dit naar een aantal algemene regels en goede praktijken die het kinderdagverblijf kon implementeren.

De goede praktijken die aan bod kwamen waren:

• ouders begeleiden bij het aanmaken van online dossiers;

• het opstellen van brochures en briefwisseling in klare taal;

• structuur verwelkoming in het Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO);

• gebruik van pictogrammen in het kinderdagverblijf;

• hoe taalkundig omgaan met vragen of problemen.

 

2.6 Wel in je vel – Huis van het Kind Sint-Niklaas

Doelgroep: anderstaligen – allochtone mama’s, alle niveaus Nederlands zijn mogelijk, kinderen mogen meekomen

Eén keer per week komen cursisten samen met hun kind in de mamagroep. Daar maken ze kennis met nuttige plaatsen en diensten in Sint-Niklaas. We spelen in op de noden van de mama’s zelf. Ze krijgen informatie over dingen die nieuw zijn voor hen. Tegelijk oefenen ze ook hun Nederlands. Elke mama op haar eigen taalniveau. Het geeft hen een sociaal netwerk en ze voelen zich beter in hun vel.

 

 

11u10

Koffiepauze

11u30

Workshopsessie 3

3.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft

Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar! 

Wat mag je verwachten?

Na de workshop:

• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;

• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;

• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.

Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be. 

Schrijf je je in voor 3.1 van workshopsessie 3? Dan moet je je ook voor 4.1 van workshopsessie 4 inschrijven.

 

3.2 Werken met Wablieft-boeken

In deze workshop maak je kennis met het boekenaanbod van Wablieft. De Wablieft-boeken zijn vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen, beginnende lezers. Ze zijn boeiend, spannend, interessant ... en geschreven door bekende auteurs. Een ideaal middel om de geletterdheidsvaardigheden van ouders te versterken. 

De workshop maakt wegwijs in de verschillende niveaus en de thema's die in de boeken aan bod komen. Zo kan je samen met de ouder op zoek naar een boek waar hij of zij sowieso leesplezier aan zal beleven!

 

3.3 Kaddeekeskaffee: ontmoetings- en ontwikkelkansen voor ouders én kinderen

CBE Zuid-Oost-Vlaanderen en Huis van het Kind Geraardsbergen 

Doelgroep: anderstalige ouders

Enkele jaren geleden sloegen Basiseducatie ZOVL, Kind en Gezin, Agentschap Integratie & Inburgering en het Huis van het Kind de handen in elkaar om een aanbod te voorzien voor anderstalige ouders. Daarbij stonden zowel ontmoeting, opvoedingsondersteuning, wegwijs in de stad, oefenkansen Nederlands en speel- en ontwikkelingskansen voor kinderen centraal. Deelnemende ouders en begeleiders waren erg enthousiast.

In deze workshop vertellen we over de permanente samenwerking die daaruit voortvloeide. En over de noden van de mama's en de antwoorden die we daarop proberen te bieden, met vallen en opstaan. Maar vooral met doorgaan.

 

3.4 ‘Steun Op Maat’ bij De Lage Drempel – Mechelen

Doelgroep: ouders in kansarmoede, anderstalig en Nederlandstalig

Aanbieden wat de doelgroep nodig heeft: dat is wat we deden in samenwerking met Steun Op Maat en De Lage Drempel. Het draaide anders uit dan aanvankelijk bedacht, in de positieve zin. We nemen je mee in dit verhaal waar laaggeschoolde ouders, jonge kinderen, ICT en woonkamer kernbegrippen zijn.

 

3.5 Thuis in Taal

LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.

Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.

12u10

Workshopsessie 4

4.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft

Zie 3.1. Schrijf je je in voor 4.1 van workshopsessie 4? Dan moet je je ook inschrijven voor 3.1 van workshopsessie 3.

 

4.2 Werken met Wablieft-boeken

In deze workshop maak je kennis met het boekenaanbod van Wablieft. De Wablieft-boeken zijn vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen, beginnende lezers. Ze zijn boeiend, spannend, interessant ... en geschreven door bekende auteurs. Een ideaal middel om de geletterdheidsvaardigheden van ouders te versterken. 

De workshop maakt wegwijs in de verschillende niveaus en de thema's die in de boeken aan bod komen. Zo kan je samen met de ouder op zoek naar een boek waar hij of zij sowieso leesplezier aan zal beleven!

 

4.3 Kaddeekeskaffee: ontmoetings- en ontwikkelkansen voor ouders én kinderen

CBE Zuid-Oost-Vlaanderen en Huis van het Kind Geraardsbergen 

Doelgroep: anderstalige ouders

Enkele jaren geleden sloegen Basiseducatie ZOVL, Kind en Gezin, AII en het Huis van het Kind de handen in elkaar om een aanbod te voorzien voor anderstalige ouders. Daarbij stonden zowel ontmoeting, opvoedingsondersteuning, wegwijs in de stad, oefenkansen Nederlands en speel- en ontwikkelingskansen voor kinderen centraal. Deelnemende ouders en begeleiders waren erg enthousiast.

In deze workshop vertellen we over de permanente samenwerking die daaruit voortvloeide. En over de noden van de mama's en de antwoorden die we daarop proberen te bieden, met vallen en opstaan. Maar vooral met doorgaan.

 

4.4 ‘Steun Op Maat’ bij De Lage Drempel – Mechelen

Doelgroep: ouders in kansarmoede, anderstalig en Nederlandstalig

Aanbieden wat de doelgroep nodig heeft: dat is wat we deden in samenwerking met Steun Op Maat en De Lage Drempel. Het draaide anders uit dan aanvankelijk bedacht, in de positieve zin. We nemen je mee in dit verhaal waar laaggeschoolde ouders, jonge kinderen, ICT en woonkamer kernbegrippen zijn.

 

4.5 Thuis in Taal

LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.

Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.

12u40

Broodjeslunch en uitwisselmoment

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be