Eén op tien ouders in Vlaanderen is laaggeletterd. Dat betekent dat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of ICT-gebruik. Vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en participeren in de maatschappij. Die vaardigheden zijn ook cruciaal om je kinderen te helpen groeien en ontwikkelen.
De Week van de geletterdheid focust dit jaar op het versterken van ouders. Door geletterdheidsvaardigheden van ouders te verbeteren, versterk je hen én hun kinderen. Zo voorkom je dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven.
De inspiratiedag is er voor iedereen die werkt met ouders, zoals medewerkers van centra voor basiseducatie, bibliotheken, Kind en Gezin, Huizen van het Kind, kinderopvang, enz. We tonen goede praktijken en inspirerende voorbeelden over het versterken van ouders. Je kan ze daarna toepassen in je eigen organisatie.
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Je kunt inschrijven tot uiterlijk woensdag 30/01/2019 om 23u59. Het aantal plaatsen is beperkt tot 60.
Kun je niet op deze dag deelnemen? Ook in Gent en Hasselt vindt een inspiratiedag plaats.
Onthaal
Verwelkoming
Werken aan geletterdheid met ouders – een versterkende aanpak. De centra voor basiseducatie en een ambassadeur in geletterdheid aan het woord.
Workshopsessie 1
1.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft
Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar!
Wat mag je verwachten?
Na de workshop:
• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;
• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;
• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.
Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be.
Schrijf je je in voor 1.1 van workshopsessie 1? Dan moet je je ook voor 2.1 van workshopsessie 2 inschrijven.
1.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid
Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.
1.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders
Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.
1.4 Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Centra voor basiseducatie (CBE) Antwerpen & Koning Boudewijnstichting
Doelgroep: ouders in oudergroepen van het open CBE-aanbod
Ouders die gebruikmaken van het open cursusaanbod zijn vaak niet digitaal vaardig. Zo missen ze heel wat informatie en kansen. Vaak hebben ze thuis wel de nodige infrastructuur, zoals laptops en tablets, maar kunnen enkel hun kinderen ermee werken. Open School Antwerpen ontwikkelde daarom het project ‘Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag’.
In een mobiele tablet-klas zullen de cursisten van de oudergroepen onder andere:
• Kennismaken met het online leerplatform van de school van hun kinderen,
• Kennismaken met online inschrijvingssysteem van de stad Antwerpen,
• Vertrouwd worden met apps die ze samen met hun kinderen kunnen gebruiken.
1.5 Welkom in de klas, Brussel
Doelgroep: anderstalige ouders
Eén keer per week worden de ouders uitgenodigd om een kwartier in de klas met hun kind een gezamenlijke activiteit te doen. Zo verlagen we de drempel. Voor ouders om in de klas te komen en voor leerkrachten om met ouders te communiceren. We stimuleren ouders om ook thuis met hun kind te communiceren over de activiteit. Voor leerkrachten is het een kans om met laaggeletterdheid en de gevolgen ervan in aanraking te komen. De kinderen ondervinden dan weer de betrokkenheid van hun ouders, wat hun leerprestaties mogelijks bevordert.
1.6 ‘Steun Op Maat’ bij De Lage Drempel – Mechelen
Doelgroep: ouders in kansarmoede, anderstalig en Nederlandstalig
Aanbieden wat de doelgroep nodig heeft: dat is wat we deden in samenwerking met Steun Op Maat en De Lage Drempel. Het draaide anders uit dan aanvankelijk bedacht, in de positieve zin. We nemen je mee in dit verhaal waar laaggeschoolde ouders, jonge kinderen, ICT en woonkamer kernbegrippen zijn.
Workshopsessie 2
2.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft
zie 1.1. Schrijf je je in voor 2.1? Dan moet je je ook voor 1.1 van workshopsessie 1 inschrijven.
2.2 Boekstart: een lokaal netwerk rond vroege geletterdheid
Boekstart loopt in twee derde van de Vlaamse en Brusselse gemeenten. In een Boekstart-gemeente werkt de bibliotheek samen met het Huis van het Kind, het consultatiebureau en de kinderopvang aan een lokaal (voor)leesbeleid. Ouders worden door de verschillende partners gestimuleerd om met hun hele jonge kinderen leesplezier én de bibliotheek te ontdekken. Ouders in een Boekstart-gemeente ontvangen op 2 momenten een Boekstart-pakket met boeken en informatie over voorlezen.
2.3 Medianest – mediawijze (groot)ouders
Mediawijze thema’s en de opvoedvragen die daarmee gepaard gaan. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Op speelse wijze en met enkele praktische tips kijken we hoe je ouders kan versterken in mediawijsheid.
2.4 Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Centra voor basiseducatie (CBE) Antwerpen & Koning Boudewijnstichting
Doelgroep: ouders in oudergroepen van het open CBE-aanbod
Ouders die gebruikmaken van het open cursusaanbod zijn vaak niet digitaal vaardig. Zo missen ze heel wat informatie en kansen. Vaak hebben ze thuis wel de nodige infrastructuur, zoals laptops en tablets, maar kunnen enkel hun kinderen ermee werken. Open School Antwerpen ontwikkelde daarom het project ‘Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag’.
In een mobiele tablet-klas zullen de cursisten van de oudergroepen onder andere:
• Kennismaken met het online leerplatform van de school van hun kinderen,
• Kennismaken met online inschrijvingssysteem van de stad Antwerpen,
• Vertrouwd worden met apps die ze samen met hun kinderen kunnen gebruiken.
2.5 Welkom in de klas, Brussel
Doelgroep: anderstalige ouders
Eén keer per week worden de ouders uitgenodigd om een kwartier in de klas met hun kind een gezamenlijke activiteit te doen. Zo verlagen we de drempel. Voor ouders om in de klas te komen en voor leerkrachten om met ouders te communiceren. We stimuleren ouders om ook thuis met hun kind te communiceren over de activiteit. Voor leerkrachten is het een kans om met laaggeletterdheid en de gevolgen ervan in aanraking te komen. De kinderen ondervinden dan weer de betrokkenheid van hun ouders, wat hun leerprestaties mogelijks bevordert.
2.6 ‘Steun Op Maat’ bij De Lage Drempel – Mechelen
Doelgroep: ouders in kansarmoede, anderstalig en Nederlandstalig
Aanbieden wat de doelgroep nodig heeft: dat is wat we deden in samenwerking met Steun Op Maat en De Lage Drempel. Het draaide anders uit dan aanvankelijk bedacht, in de positieve zin. We nemen je mee in dit verhaal waar laaggeschoolde ouders, jonge kinderen, ICT en woonkamer kernbegrippen zijn.
Koffiepauze
Workshopsessie 3
3.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 1 - Wablieft
Schrijf je vaak teksten, maar vind je het moeilijk om je boodschap duidelijk te formuleren voor kwetsbare lezers? Dan is deze workshop iets voor jou. Samen met de andere deelnemers zoeken we toegankelijker alternatieven. Hou je pen dus al klaar!
Wat mag je verwachten?
Na de workshop:
• kun je omschrijven wat duidelijke taal is;
• kun je aanduiden wat een tekst (on)duidelijk maakt;
• kun je meteen met enkele schrijftips aan de slag.
Wablieft heeft meer dan 30 jaar ervaring met duidelijke taal. Lees meer op www.wablieft.be.
Schrijf je je in voor 3.1 van workshopsessie 3? Dan moet je je ook voor 4.1 van workshopsessie 4 inschrijven.
3.2 Sterke (sch)ouders
CBE Open School Leuven/Hageland en Kinderdagverblijf De Wigwam
Doelgroep: sociaal kwetsbare (jonge) ouders
Kinderdagverbijf de Wigwam biedt haar ouders een aanbod van gespreks-, vormings- en ontmoetingsgroepen. Daarin laten ze de cursisten kennismaken met de taalontwikkeling van kinderen. Ze wisselen tips en ervaringen uit over taalstimulerend opvoeden. Zo maken ze kennis met voorlezen, spelletjes en taalverrijking in de vrije tijd. Daarnaast bieden ze ook ICT-ondersteuning aan ouders. Bijvoorbeeld: hoe digitaal communiceren met verschillende instanties in functie van het kind (medische voorzieningen, OCMW, stad …) en hoe deelnemen aan het vrijetijdsaanbod?
3.3 Sensibilisering van Huizen van het Kind en centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning (CKG's)
CBE Open School regio Mechelen
Doelgroep: medewerkers van Huizen van het Kind en netwerken kinderarmoede
Open School regio Mechelen trakteert alle Huizen van het Kind en CKG's in haar regio op een gratis infosessie van 1 uur. De infosessie is bedoeld voor medewerkers die in contact komen met ouders. Zij worden gesensibiliseerd en maken kennis met Open School als mogelijke samenwerkingspartner. De deelnemers leren:
• wat laaggeletterdheid is
• hoe ze laaggeletterde ouders kunnen helpen
• hoe ze duidelijker kunnen communiceren
• hoe Open School laaggeletterde volwassenen versterkt
3.4 Thuis in Taal
LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.
Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.
3.5 AMIF - Brusselleer
Binnen het AMIF-project vormen opvoeding en kinderen de rode draad door een geïntegreerd aanbod van MO inburgering, opvoedingsondersteuning en een smaakmaker NT2. 3 lesgevers uit 3 verschillende organisaties (Agentschap Integratie & Inburgering, CBE Brusselleer en Ket in Brussel) begeleiden samen de groep. Ook de kinderen zijn in de lesruimte aanwezig en worden waar mogelijk bij de activiteiten betrokken. Een boeiende samenwerking die enthousiast onthaald wordt door zowel begeleiders als mama's.
Workshopsessie 4
4.1 Duidelijke teksten voor iedereen – Deel 2 - Wablieft
Zie 3.1. Schrijf je je in voor 4.1 van workshopsessie 4? Dan moet je je ook inschrijven voor 3.1 van workshopsessie 3.
4.2 Sterke (sch)ouders
CBE Open School Leuven/Hageland en Kinderdagverblijf De Wigwam
Doelgroep: sociaal kwetsbare (jonge) ouders
Kinderdagverbijf de Wigwam biedt haar ouders een aanbod van gespreks-, vormings- en ontmoetingsgroepen. Daarin laten ze de cursisten kennismaken met de taalontwikkeling van kinderen. Ze wisselen tips en ervaringen uit over taalstimulerend opvoeden. Zo maken ze kennis met voorlezen, spelletjes en taalverrijking in de vrije tijd. Daarnaast bieden ze ook ICT-ondersteuning aan ouders. Bijvoorbeeld: hoe digitaal communiceren met verschillende instanties in functie van het kind (medische voorzieningen, OCMW, stad …) en hoe deelnemen aan het vrijetijdsaanbod?
4.3 Sensibilisering van Huizen van het Kind en centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning (CKG's)
CBE Open School regio Mechelen
Doelgroep: medewerkers van Huizen van het Kind en netwerken kinderarmoede
Open School regio Mechelen trakteert alle Huizen van het Kind en CKG's in haar regio op een gratis infosessie van 1 uur. De infosessie is bedoeld voor medewerkers die in contact komen met ouders. Zij worden gesensibiliseerd en maken kennis met Open School als mogelijke samenwerkingspartner. De deelnemers leren:
• wat laaggeletterdheid is
• hoe ze laaggeletterde ouders kunnen helpen
• hoe ze duidelijker kunnen communiceren
• hoe Open School laaggeletterde volwassenen versterkt
4.4 Thuis in Taal
LINC vzw stelt het ‘Thuis in Taal’-project voor, opgestart met provincie Vlaams-Brabant in 8 bibliotheken.
Op zoek naar een manier om in je organisatie met anderstaligheid aan de slag te gaan? We zetten je op weg.
4.5 AMIF - Brusselleer
Binnen het AMIF-project vormen opvoeding en kinderen de rode draad door een geïntegreerd aanbod van MO inburgering, opvoedingsondersteuning en een smaakmaker NT2. 3 lesgevers uit 3 verschillende organisaties (Agentschap Integratie & Inburgering, CBE Brusselleer en Ket in Brussel) begeleiden samen de groep. Ook de kinderen zijn in de lesruimte aanwezig en worden waar mogelijk bij de activiteiten betrokken. Een boeiende samenwerking die enthousiast onthaald wordt door zowel begeleiders als mama's.
Broodjeslunch en uitwisselmoment