Webinarreeks: Het vernieuwde IBL

Webinarreeks: Het vernieuwde IBL

Schrijf je in

Het interbibliothecair leenverkeer (IBL) wordt onder de loep genomen en vernieuwd. Wat verandert er voor jouw bibliotheek en voor je leners? Je hoort het in 6 webinars.

Datum maandag 14 juni tot zondag 31 oktober 2021
Locatie Online
Organisator Cultuurconnect

IBL & het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten

Met interbibliothecair leenverkeer of IBL kan een lener een boek laten overkomen uit een andere bibliotheek. De vernieuwing van IBL is een onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten. In de loop van 2022 krijgt de lener zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen via de publiekscatalogus. 

Een lener heeft een bepaald boek uit jouw collectie nodig en gaat op zoek in de online catalogus op de lokale bibliotheekwebsite. Hoe kan de bib deze lener zo goed mogelijk helpen? 

Is het boek aanwezig, dan kan de lener het boek uit het rek gaan halen in de bib. Hij kan het boek ook meteen digitaal lezen (e-boek) of laten klaarleggen bij de eigen bib. Zo is hij zeker dat het er nog is wanneer hij in de bibliotheek arriveert.
 
Is het boek uitgeleend, maar wel aanwezig in andere bib uit het regionetwerk of een filiaal, dan kan hij het zelf gaan ophalen of het boek laten overkomen naar zijn eigen bib, als de bibliotheken in die regio's een voldoende verregaande samenwerking hebben (meer over types samenwerkingsverbanden).

Zit het boek niet in de collectie van de eigen bib, het regionetwerk of de filialen en is de lener niet gehaast, dan kan hij een aankoopsuggestie doen bij zijn eigen bib. Voor bestelde of tijdelijke onbeschikbare materialen kan hij vragen om een seintje te krijgen via e-mail wanneer het opnieuw beschikbaar is.
 
Zit het boek niet in de collectie van de eigen bib, het regionetwerk of de filialen, maar wel in de collectie van een andere bib uit het netwerk van de openbare bibliotheken in Vlaanderen of Brussel, dan kan hij daar een exemplaar ophalen. Als de lener bijvoorbeeld toevallig in de buurt moet zijn of de bib niet te ver is. Hiervoor moet hij zich eerst online inschrijven in de andere bib.

Zijn alle hierboven vermelde mogelijkheden geen optie voor de lener, dan kan hij het boek laten overbrengen (= interbibliothecair leenverkeer of IBL). Dit verloopt niet via de lokale bibliotheekwebsite, maar via de Vlaamse catalogus bibliotheek.be. Daar ziet de lener de beschikbaarheid in alle Vlaamse bibliotheken, de mogelijkheden en kostprijs voor IBL.

Lees meer over het het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten en de verschillende projecten: digitale levering, geef me een seintje, laten klaarleggen, regiodiensten, aankoopsuggestie, online inschrijven en het vernieuwde IBL.

Schrijf je je in, dan ontvang je telkens een update via e-mail wanneer een nieuw webinar rond het vernieuwde IBL online staat. In die update vind je ook andere nuttige links, zodat je je grondig kan informeren. Bij enkele thema’s zal 1 vertegenwoordiger per bibliotheek een stem uitbrengen om een knoop door te hakken. Deze vertegenwoordiger wordt persoonlijk op de hoogte gebracht.

Zo ben je helemaal voorbereid voor het proefjaar in 2022, wanneer het vernieuwde IBL wordt gelanceerd.

De webinars

1. Wat verandert er voor je leners?juni

De lener krijgt zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen. Het hele proces voor de aanvraag wordt volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus

2. Collecties op IBLjuni

Wat hoort wel en niet op IBL? De grote lijnen voor een nieuw IBL-reglement zijn uitgezet, maar jouw bibliotheek kan ook eigen keuzes maken en die inrichten in Wise. 

3. IBL & Wise: werkprocesjuli

Hoe komen de IBL-aanvragen van leners binnen bij de bibs? Door de integratie van IBL in Wise en de bibliotheekwebsites wordt het digitale werkproces veel eenvoudiger.

4. Financieel model - september

Om IBL duurzaam mogelijk te maken, werkten we een nieuw financieel model uit voor leveranciers en aanvragers.

5. IBL-aanvragen door de bibliotheek - september

Het blijft mogelijk voor de biblotheek om een IBL-aanvraag te doen om leners aan de balie te helpen of voor een eigen activiteit.

6. Subsidieregeling - oktober

Hoe worden de IBL-subsidies ingezet in het vernieuwde IBL?

7. Vraag en antwoord - oktober

Blijf hier op de hoogte of bekijk de webinars op de website van Cultuurconnect. Je krijgt een mailtje wanneer een webinar online staat met de link naar de webinar en naar meer info. Bekijk de webinar en lees de info wanneer je zelf tijd hebt. De laatste sessie waarin je vragen kan stellen vindt live plaats (oktober).

 

(Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash)

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be