Interne vorming: Marketingplan

Interne vorming: Marketingplan

Waarom zou je als bibliotheek, archief of documentatiecentrum overwegen om een marketingstrategie te ontwikkelen? Alhoewel heel wat instellingen al impliciet of expliciet aan marketing doen is het belangrijk om steeds weer na te denken over het waarom van marketing. Wat wil je er als organisatie of vereniging mee bereiken? Wat zijn je uiteindelijke doelstellingen en welke specifieke strategie(ën) kun je ontwikkelen?

Datum donderdag 13 maart 2014
Locatie VVBAD Berchem Toon op kaart
Organisator VVBAD

In deze workshop wordt aan de hand van specifieke cases en oefeningen dieper ingegaan op de finaliteit(en) van het marketingdenken voor de bredere sector. Bovendien wordt een overzicht gegeven van de basismodellen van marketingstrategieën en gaan we na hoe ze toegepast kunnen worden binnen de context van bibliotheken, documentatiecentra en archieven. Je leert welke ruimere marketingstrategieën er in de profit én de nonprofit gehanteerd worden en je leert het belang van een gestructureerde, weloverwogen aanpak.
Eens je marketingdoelstellingen helder omschreven zijn en de te volgen strategie vast ligt komt het er op aan dit alles in een marketingplan te gieten. In deze workshop verneem je alles over de inhoud en opmaak van het marketingplan.
Op het einde van de sessie weet je hoe je kunt starten met een marketingplan voor je eigen instelling.

De vorming wordt begeleid door Leen Gysen. Leen groeide, na een periode van wetenschappelijk onderzoek als assistent en master in de archeologie en kunstgeschiedenis aan de KULeuven, bij Telindus op tot Corporate Marketing Communications Director. Ze behaalde in die periode ook een Master in Industrieel Ondernemingsbeleid aan EHSAL/HUB en Vlerick Managment School.
Ze implementeerde het cultuurmerk BOZAR als directeur Marketing, Communicatie en Verkoop bij het Paleis voor Schone Kunsten en ging in 2009 aan de slag als zelfstandige met diensten als management support voor de creatieve industrie en de kunsten. Tot op heden werkt ze intensief samen met musea, kunstenorganisaties en bedrijven, in het kader van internationale marketing- en sponsortrajecten. Bij IPARC (International Platform for Art Research & Conservation - een multidisciplinair restauratiebedrijf voor roerend erfgoed) is ze als gedelegeerd bestuurder verantwoordelijk voor het zakelijke beleid van de onderneming, de marketing- en communicatiestrategie, HR en business development.
Leen Gysen is onder andere bestuurder bij erfgoedorganisatie Herita vzw, bij Contemporary Art Heritage Flanders vzw (CAHF) en bij NGO Plan België vzw. Sinds 2011 is ze European Female Entrepreneurship Ambssador, een initiatief van de Europese Commissie in samenwerking met UCM en Mabizz.

PRAKTISCH

WANNEER: donderdag 13 maart 2014, van 09u30 tot 17u (onthaal vanaf 9u30)
WAAR: VVBAD-secretariaat, Statiestraat 179, 2600 Berchem
WIE: Deze vorming wordt georganiseerd voor VVBAD-bestuursleden. Er kunnen 16 mensen deelnemen.
KOSTPRIJS: gratis
INSCHRIJVEN: deze activiteit is volzet. Stuur een mail naar klaartje.brits@vvbad.be als je op de wachtlijst wil komen.


Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be